tisdag 1 september 2009

Djurliv

Varje kväll när man sitter inomhus så hör man syrsorna, en kväll lyckades vi få syn på de små krypen också. Fast de var inte så små och nog inte syrsor heller - snarare något gräshoppsaktigt typ vårtbitare, gröna är de iaf. Och en kväll i bilen härom veckan så märkte jag att lilla S tittade på något i taket ovan för mitt huvud och när jag tittade upp så kröp en av dessa 7-8 centimeters insekter omkring - i taket, i bilen. Vete sjutton när den hade tagit sig in men vi släppte ut den när vi stannade iaf. På bilden syns en som satt och solade på vår chiliplanta.
När jag ändå kröp i mossan så var jag tvungen att ta en bild på en av de alla små sniglarna som kryper omkring, alla har skal så de skall väl egentligen kallas för snäckor om man skall vara petiga - nåväl det är väl egentligen inte så noga, vi är mest glada att det inte är mördarsniglar, dvs spanska skogssniglar som tydligen inte ens kom från Spanien från början eller hur det nu var. Taxonomi är alltid så knöligt....

/G

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar