måndag 7 juni 2010

Sådd

Ikväll så hann vi äntligen så lite i det nya kökslandet, lite på måfå och lite med tanke bakom så valde jag ut hälften av våra fröer för sådd. Accompanjerad av bin och humlor som stortrivs i den sibiriska ärtbusken (ytterligare ett ljud som precis som bomfällningsplinget finns kvar i huvudet sedan barndomen) så sådde jag tio rader. Räknat från häcken så blev det:

Rad 1: Rödbeta, Detroit Dark Red från 1892

Rad 2: Italiensk rucola

Rad 3: Stjärnmangold, Perpetual Spinach från 1869

Rad 4: Plocksallat, Frisée d'Amérique

Rad 5: Morot, F1 Rainbow (Nantes x Imperator)

Rad 6: Broccoli, Groene Calabrese från 1880

Rad 7: Plocksallat, Frisée d'Amérique

Rad 8: Stjärnmangold, Perpetual Spinach från 1869

Rad 9: Isbergssallat, Great Lakes 118

Rad 10: Italiensk rucola

Det skall bli intressant att se hur och om det gror, flera av fröna är ju kulturarvsväxter som ju borde vara väl beprövade. Morotsfröna var en present från en kompis och en av de få F1-hybrider som vi odlar i år, om jag kommer ihåg rätt så kan någon av tomatsorterna vara F1:or också. Inte för att vi själva någonsin hittills har samlat frön men om man skulle göra det så blir det ju lite knöligt att ha odlat F1-hybrider. Sen tycker vi det är roligt med alla de gamla kulturarvsfröna. Om vi om några år får igång ett riktigt potatisland så skall jag nog försöka få tag på gamla sorters potatis, lokala potatissorter är verkligen ett kulturarv som håller på att gå förlorat.

Om det bara regnar i natt så blir nog sådden riktigt glad, och lite halvmörka moln på himlen indikerar att det nog kan ske. Och om någon förresten tvivlade på att mangold tillhör samma släkte som rödbeta så behöver man bara kolla på fröna. Jag vet att de är släkt men var ändå tvungen att dubbelkolla på fröpåsen för att se att jag inte var nere och grävde i rödbetsfröpåsen - fröna var identiska.

/G

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar