måndag 25 april 2011

Operation: Sibirisk ärtbuskehäck

Idag grävde jag fram elmotorsågen jag köpte förra våren, men aldrig använt. Målet var att se hur lätt det gick att såga ned den förvuxna häcken av sibirisk ärtbuske på östsidan av trädgården. Så här såg det ut före:

Och så här en halvtimme senare:
Kort och gott kan sägas att den gjorde jobbet mycket bra. Ovanstående hål tog ungefär en halvtimme, och då hoppade ändå kedjan av två gånger.

Problemen började dock efter lunch. Eter fem minuter slutade kedjan att snurra, trots att motorn gick. Jag kliade mitt huvud, men lyckades inte komma fram till vad som var fel. Manualen hjälpte inte heller - det felet fanns inte ens med i felsökningsguiden.

Istället invigde jag tigersågen, som skötte sig med bravur. Ungefär var femte stam var för tjock och fick tas manuellt, och de som var för tunna vibrerade alltför mycket för att gå att kapa, men resten gjorde den processen kort med. Så här blev det efter ytterligare en halvtimme:

Jag googlade på elmotorsågen, en Partner P722T för 1700 kronor, och upptäckte att fler drabbats av havererade sågar. Tydligen ska det sitta plastkugg i den som inte tål längre eller tyngre belastning. Se denna tråd på Byggahus-forumet: http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/102698-partner-elmotorsag.html

Det ironiska är att sågen gick sönder 1 år och 1 dag efter köpet, så jag får se hur det är med garantin, och vad det annars kostar att byta ut plastdelen, om det nu är den som gått sönder.

/A

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar