söndag 13 januari 2013

Utläst v1 och v2

A lade upp en bild på bokhögen på nattduksbordet på Facebook, så blev inspirerad att skriva något om alla de böcker vi läser.

Utläst vecka 1 blev en av deckarna vi gett mamma i julklapp (hon hade hunnit läsa den först alltså). Det var "Den som törstar" av  Kristina Appelqvist Den och är del två i en serie om rektorn vid det fiktiva Västgöta universitet i Skövde. Del ett heter "Den svarte löparen" , A hade hittat den i somras på någon loppis, men jag måste ha missat det totalt att han köpte den.

Läste del ett när jag kom hem från BB och tyckte den var mysig. Även om de inte är riktigt renodlade pusseldeckare som Maria Lang så ger det ändå samma trevliga känsla som jag tycker saknas i andra nya svenska deckare. Eller så är det bara att jag tycker om/ känner igen universitetsmiljön.

Under vecka 2 läste jag ut del tre i samma serie, "Liv i överflöd". Det finns en del fyra som vi planerar att köpa när den kommer på pocket - så sammantaget måste det bli bra betyg.

Dessutom har jag läst ut en av mina egna julklappsböcker, Daugther of Smoke and Bone av Laini Taylor. En fantasy där huvudpersonen lever både i den här världen och en parallell. När jag var yngre ratade jag fantasyböcker där vår egen värld var med parallellt, men nu har jag läst flera som är riktigt bra. Historien i denna är ganska rakt på sak, men lite rolig tvist på slutet, dessutom ganska ovanlig magibeskrivning där utövande kräver smärta. Det är inget knöligt språk och målgruppen är nog egentligen tonåringar - men det är ganska avslappnande och går att läsa även när man är trött. Också här planeras inköp av fortsättningen vilket är bra betyg.

/G

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar