måndag 15 juni 2009

Hus och körkort på samma dag

Jag ringde G för några veckor sen och frågade om hon gjorde något särskilt på jobbet den 15:e, eller om hon kunde vara barnvakt medan jag körde upp. Nejdå, sade hon, och vi hann båda lägga på innan vi kom på att den 15 juni var ju tillträdet för huset.

Vi kanske inte är riktigt kloka som köper hus på landet (nåja, en mil utanför Uppsala i alla fall) utan att någon av oss har körkort. Särskilt som Börje saknar kollektivtrafik, i stort sett, och med ett barn som fyller ett år imorgon.

Egentligen skulle jag ha klarat av körkortet redan förra året - jag tog upp mina saligt avsomnade trafikskolelektioner sen jag var 18 förra våren - men barn, lunginflammation och annat kom ivägen. Jag hann i alla fall skriva teorin 31 juli innan de nya reglerna började gälla, och hade alltså ett år på mig att klara av körprovet. Jag körde också halkbanan förra hösten - vilket var tur, eftersom de som kör den efter 1 april i år var tvungna att gå ett nytt utbildningsmoment i efterhand.

Så, med tillträde till huset samma dag, med pressen att om jag misslyckades skulle jag kanske inte hinna få en ny uppkörningstid innan 31 juli, och då vara tvungen att skriva om teorin plus gå extrautbildningen, så körde jag upp i eftermiddags. Inte stressande alls ;)

Det hela började med att jag trodde att jag skulle bli kuggad direkt. Kontrollanten sade "gör en invändig säkerhetskontroll av torkare och spolare och kolla ratten". Vadå kolla ratten? Jag vred i alla fall lite på den fram och tillbaka, och det var uppenbarligen det man skulle göra.

Sedan ber han mig att köra iväg, svänga vänster, höger och rakt fram och svänga mot Börje. Börje!? Vilken slump... Efter landsvägskörning en bit på Börjevägen åkte vi tillbaka mot stan, och körde hit och dit och sen tillbaka till Vägverket - och givetvis gick det helt utan anmärkningar. Godkänt, sade inspektören, och fattades bara annat, en dag som denna.

Nu har vi här inte hunnit beskriva vårt långa letande och hur det gick til när vi efter fyra år hittade vårt drömhus, men eftersom allt fallit på plats så magiskt med Börjefrid var egentligen självklart att även körkortet skulle fixas lätt som en plätt. Men jag säger bara en sak. *Puh*

/A

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar