fredag 19 juni 2009

Rolf ansluter till familjen

Efter hus och körkort på måndagen, S födelsedag på tisdagen, vägföreningsmöte på onsdagen med alla grannar, så var det dags att skaffa ännu en familjemedlem. Vi hittade Rolf på Blocket på onsdagen, och gjorde samma dag upp om att jag skulle träffa säljaren på torsdag eftermiddag.

Rolf, eller RLF som han egentligen är döpt till på registreringsskylten, är en glänsande röd Volvo V70 i sina bästa år. Ägaren bodde egentligen i Östervåla, men hade bilen tillfälligt hos sin bror 1,5 mil utanför Uppsala. Planen var att ta en taxi ut och titta på bilen, men den stötte på patrull på torsdagmorgonen. Eller snarare onsdagskvällen, då vi åt pastasallad med ruccola. Åtminstone misstänker vi ruccolan för den magsjuka som följde på torsdagen. G gick till jobbet som vanligt, och jag var hemma med S, men vi mådde snart sämre och sämre.

Att äta - eller dricka något - var det inte tal om, och på eftermiddagen ringde jag säljaren. Han hade dock en annan spekulant inbokad efter mig, och om jag ville ha bilen var det nu eller aldrig. Jag kunde dock få lämna Rolf över helgen, om jag inte var pigg nog att köra hem.

Ställd inför detta ultimatum hade jag inget annat att göra än att rycka upp mig. G, som vid det laget kommit hem, följde mig till stationen där jag tog en taxi norrut. Rolf visade sig vara en trevlig bekantskap, och jag gjorde snart upp med säljaren och betalade med en banköverföring från datorn. Och trots att jag knappt ätit och druckit sedan dagen innan gjorde jag min första solokörning hem - i regn och tät midsommartrafik. Det gick dock utan problem, och på midommartomma gator i Fålhagen slapp jag dessutom fickparkera.

Enda bakslaget var att varningslampan för motorelektriken tändes så snart jag lämnat säljaren. Enligt instruktionsboken verkade det dock inte vara något farligt problem, och bilen gick utan anmärkning. Det fick mig dock att undra om jag, trots säljarens löften om en problemfri och välservad bil, köpt något som skulle kosta oss en massa tid och pengar på verkstadsbesök. Om det är så får jag veta nästa vecka, då verkstäderna öppnar igen...

Idag på midsommarafton tog vi en tur alla tre (fyra med Rolf) till min mor och hennes torp i Knivsta, och åt (för första gången på ett dygn) lite lagad mat. Vi känner oss dock nästan helt bra nu, förutom att vara trötta. Imorgon väntar första turen till Börjefrid för egen maskin!

/A

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar