torsdag 15 oktober 2009

Broöppning

Jag har bott nära järnvägen i flera år, lägenheten valdes ju just på grund av dess närhet till spåren och pendling till Stockholm. Så ljud vid bomfällning är jag van vid, dock så är det en ringande signal på stationen och inte det plingande klassiska ljudet. Men plingande finns vid andra övergångar i staden och jag har bott här i så många år att jag verkligen borde associera plingande med järnvägen.

Men det går inte, djupt i min hjärna finns det nämligen en kraftig koppling som går tillbaka till barndomen och den säger att det ljudet betyder broöppning.

Jag växte upp på ena sidan kanalen (dvs Göta kanal) och skola och affär och hela byn fanns på andra sidan. Inte för att det var broöppning speciellt ofta under terminerna, kommer inte ihåg när kanalen öppnades för säsongen men vet att man satt i skolbussen i slutet av vårterminen och hoppades att det skulle vara broöppning. Då skulle man ju ha ett giltigt skäl att vara sen till första lektionen.

Jag vet inte hur många gånger jag har suttit i en bil och väntat vid en broöppning men uppenbarligen tillräckligt många så att min hjärna när det plingande ljudet hörs hinner tänka "-Oj det är broöppning" , trots att jag ser järnvägen framför mig. På vägen till jobbet på morgonen så kan jag nämligen precis hinna över järnvägen innan tåget från Sala passerar eller så blir jag stående vid bommarna. Ibland lyckas jag dessutom pricka in ett tåg på hemvägen.

Och sen när jag skall berätta hemma att jag fick vänta på tåget så hör jag min mun säga "- Det var broöppning, så jag fick vänta vid bommarna"...

/G

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar