tisdag 8 december 2009

Liten mus i vårt hus

Det bor en liten mager mus under vår öppna spis - och jag har sett honom.

När Lilla S hade somnat efter lunchen idag så hörde jag hur det krafsade svagt med ett lite klingande ljud. Jag kunde lokalisera det till den öppna spisen i matrummet. Vår öppna spis är igensatt och rökkanalerna är ihopkopplade med den stora täljstenskaminen i salen. Det finns dessutom en liten röklucka i metall som man kan plocka bort i den öppna spisen, om det är dåligt drag i kaminen kan man elda lite papper där för att få igång det hela.

Det var bakom den lilla rökluckan som det skramlade och när ljudet hade försvunnit och återkommit ett par gånger så tog jag mig mod till mig att lyfta på luckan när ljudet hördes. Och där satt en liten tanig grå mus. Han försvann inåt igen när han såg mig.

Enligt A, som var här när sotaren var här och dessutom gått rundtur i huset med den gamla ägaren, så finns det ett stort friskluftsintag i grunden och under huset som är till för den stora kaminen. Med tanke på rökgångarna och liknande så är det säkert den vägen som musen tagit sig in.

En halvtimme efter det jag kollat kom Spinn ned och var väldigt intresserad av öppna spisen. Jag tror att det är katternas närvaro som gjort att mössen inte vågat sig fram så att vi kan se dem. Så får se hur länge blotta närvaron av katterna gör att mössen inte syns eller ens går in, med tanke på hur mycket matrester som Lilla S dräller överallt så borde vårt matrum och kök vara ett himmelrike - men vi har inte sett ett spår av dem. Inte ens i alla mysiga och inbjudande sågspån på vinden. Det var en gubbe från försäkringsbolaget här för en månad sedan och klättrade på vinden nämligen, han skulle kolla efter husbock (som vi inte hade). Det var en kostnadsfri tjänst som försäkringsbolaget erbjöd oss, eller rättare sagt informerade oss att de skulle utföra.

Våra kissar kan jaga och fånga möss, det har de visat när vi varit uppe hos mina föräldrar, det enda problemet att våra lägenhetskissar inte har förstått hur själva dödadet går till. Men det kan de nog lära sig. Annars så berättade husbocksförsäkringsgubben att skadedjursbekämpning ingår i vår hemförsäkring.

Fast innan vi släpar hit någon skadedjursbekämpning så skall det nog till att vi besväras av lite fler möss än den där grå lilla taniga saken som jag såg.

/G

Tror ni inte att det skramlade i luckan igen vid 21-tiden ikväll. Jag öppnade och försökte bränna av en fotoblixt i musens ansikte, men hann bara se en skymt innan han var borta. Men jag har sett honom också!

/A

P.S. Ett litet bildbevis från G:s föräldrar julen 2007 på katternas jaktförmåga - och oförmåga att göra slut på bytet. Observera titeln på boken i bokhyllan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar