tisdag 25 maj 2010

Blommor och växter

Det går så fort nu i trädgården, scillorna och påskliljorna har redan hunnit blomma ut, den enda kungsängsliljan hann också nästan blomma ut innan vi ens upptäckte den. Gullvivorna blommar dock fortfarande, och den enda lilla planta med förgätmigej som jag har hittat. Dock växer den på helt fle plats så jag funderar på att flytta den till det som skall bli naturtomtsdelen av trädgården. Dit har redan två plantor gullvivor fått flytta, de växte ensamma mitt där vi skall ha gräsmatta.

Söndagen blev så regnig så det blev en tur till både en plantskola och plantagen (samt till biltema för att köpa en skottkärra till Lilla S). Dels köpte vi lite kryddor som vi har tänkt att ha i en bottenlös gammal sockerlåda vid kökstrappen. Dessutom så blev det tre plantor med sibirisk vallmo och en korrallkornell till det som skall bli min gulröda rabatt.

Vid stora trappen har jag tänkt att ha höstanemoner på varje sida, i grannföreningen när vi bodde inne i Fålhagen hade de nämligen gjort så vid varje port och det blev jättebra. Så två höstanemoner inhandlades. Slutligen så köpte vi en planta doftschersmin, den skall planteras i närheten av min blå-vit-rosa rabatt.

Mycket av det vi handlade var på ett presentkort vi fått i inflyttningspresent av kompisar - och det kom väl till nytta. Nu skall det bli riktigt roligt att gräva ned allting. Lupinerna och såpnejlikorna som jag fick av mamma vid Valborg har tagit sig riktigt bra dessutom.

/G

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar