måndag 19 juli 2010

Fem myrstackar är fler än två getingar

Igår efter lunch var vi iväg och hälsade på lilla S. farmor vid torpet i Knivsta, och kom hem med några av mina gamla barnböcker och en kasse mekano. Böckerna har vi börjat läsa, men annars har vi mest varit ute. Igår förmiddag tog vi en sväng förbi Byggmax för att titta efter nytt tak till lekstugan, som vi pysslat med de senaste dagarna. Det får bli ett separat inlägg när vi är klara.

Idag hann jag gräva upp och frakta bort fem myrstackar till. Att det är rätt torrt i marken gjorde faktiskt det hela lättare. Lilla S. har också upptäckt att jordhögarna är i vägen för gräsklippningen och ville gärna hjälpa till.

Totalsumman är nu 45, för den som håller räkningen. Många fler återstår.

Vi verkar inte få några plommon i år, men äppelträdet dignar av frukter. Särskild sydsidan av trädet, påpekade G., och jag var tvungen att dokumentera.

Idag har vi märkt av de senaste veckornas värme och torka, i form av getingar. De var både väldigt intresserade av lekstugerenoveringen och att komma in i huset. Lilla S. upptäckte en när han höll på att somna för kvällen, och vi hittade en på huvudkudden (!) när vi kom upp. Vi får kolla efter recept på getingfällor imorgon, tror jag. Även om de sällan sticks är det inte så trevligt när de är alltför närgångna, även om G. är mycket lugnare än vad jag är om den randiga uppvaktningen.

Jämfört med förra årets mygginvasion vid den här tiden är getingar, bromsar och flugor en småsak - vi kan ju i alla fall vara utomhus!

Det ringde en telemarketingtjej från företaget Ecoluft ikväll och ville boka tid för energigenomgång. De säljer luftvärmepumpar och erbjöd gratis konsultationer i Uppsalatrakten just nu. Även om jag ogillar - och kanske har förutfattade meningar - om luftvärmepumpars (fula och bullrande?) utomhusdel, så skadar det ju inte, så vi tackade faktiskt ja. På söndag kommer en kille förbi.

Slutnotan för ett års elförbrukning i huset landade ganska exakt på 30.000 kWh, kunde jag för övrigt konstatera för några veckor sedan. En bra del av den gick nog åt till elpatronen för den vattenburna golvvärmen, särskilt i vintras. Vi har pengar avsatta för att byta till något mer energieffektivt, men exakt vad har vi ännu inte bestämt.

/A

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar