torsdag 10 november 2011

Stopp i köksavloppet

Huruvida vi var de skyldiga är oklart, men i söndags blev det totalstopp i köksavloppet. Istället för ner rann vattnet ut på golvet - lyckligtvis klinker. Det gick att köra diskmaskinen - om man torkade upp spolvattnet, men i längden var det förstås inte hållbart.

Efter att ha experimenterat med improviserade rensverktyg använde jag till sist trädgårdsslangen och upptäckte att stoppet satt 2,5 meter ner. Slangen hjälpte inte - och jag satte INTE på vattnet. Resultatet av det hade nog inte blivit så roligt.

På måndagsmorgonen ringde jag rörmokaren, som lovade att komma förbi på onsdagen. Jag åt lunch inne i stan och köpte rensband och en manuell rensmaskin på Clas Ohlson, för totalt 148 kronor.

Och faktiskt. Den manuella rensmaskinen hjälpte, åtminstone så att vattnet började rinna ut sakta. Avloppet klarade en minuts öppen kran innan det blev full igen, och med det klarade vi oss ända till torsdagen, då rörmokaren dök upp med sin motordrivna rensmaskin:

Principen var densamma, maskinen vara bara kraftigare. Det visade sig behövas.

Efter att ha kört den en halvtimme fram och tillbaka var proppen borta och avloppet fixat. Dessutom fick jag chansen att påpeka att rörmokaren lovat ta bort vår gamla elpanna som stod kvar i källaren efter bergvärmeinstallationen för nästan ett år sedan. Jojo...

/A

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar