onsdag 27 januari 2010

Snöstorm och inställda bussar

Vilket liv vi pendlare lever. Efter att jag lämnat lilla S. på dagis vid 0730-tiden tog tåget till Stockholm 55 minuter längre än det skulle. Datorfel i ställverket eller nåt liknande - men med bärbar dator att jobba på brydde jag mig inte nämnvärt.

På eftermiddagen var det dags för snöovädret med flera decimeter snö. Eftersom jag skulle hämta lilla S. vid 15 tog jag ett tidigt tåg hem, vilket var tur. 1711-tåget jag brukar ta blev 2 timmar och 20 minuter sent, på grund av en olycka vid Karlberg. Mor som tog ett tidigare tåg drabbades av samma stopp i trafiken, och kunde lyssna på medpassagerarnas försök att ordna upp sina liv mobilledes. En försökte medla mellan sina tre barn som bråkade hemma...

Att köra bil på oplogade småvägar med ett par decimeter snö gick dock bra. Det var lite spånnande, men et gäller att ta det lugnt. Väl hemma med lilla S. slog vi på radion och möttes av meddelandet att UL ställt in alla skolbussar och ett antal buslinjer på mindre vägar. Det var bara att vända och åka och hämta en strandsatt G. Vid det laget så var Börjevägen nyplogad, även om snöandet och blåsten fortsatte. Vägföreningens väg blev plogad vid 1730 - att jämföra med klagomål på obefintlig snöröjning i Fålhagen nu vid 21-tiden i en kommentar till en UNT-artikel. Jag tror nog snöröjningen är bättre här på landet.

Det blev i alla fall en tidig middag... och lilla S, som varit lite hängig på dagis somnade redan strax efter 19.

"Med den information som finns tillgänglig sent på onsdags eftermiddag talar mycket för att de busslinjer som ställdes in under onsdag eftermiddag också kommer att vara inställda under torsdag morgon och förmiddag", skriver UL på sin hemsida. G. planerar att jobba hemifrån och hämta lilla S. på eftermiddagen i pulkan, medan jag trots allt tänker försöka ta mig ner till - och tillbaka från - Stockholm.

/A

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar