söndag 10 oktober 2010

Tack till: Energisparkommittén och Rockwool

Vi har börjat vintertäta huset så smått idag. Förra vintern blev det fryskallt i huvudentrén - inte så konstigt, eftersom man såg himmel mellan dörramen och teglet.

Första tanken var att täta med det som lilla S. håller - lite av G:s filtvadd - men så drog jag mig till minnes ett av fynden i uthuset:

En oöppnad förpackning Rockwool drevningsremsa 550-00.

Verktyg följde också med, så det var bara att sätta igång. Det saknades en hel del isolering kring dörramen.


Efter salsdörren gav jag mig på köksingången, där det också drog kallt förra året. Rullen med drevningsremsa var nästan slut när jag var klar. Jag hann också nästan klart med tätningslist av gummi mellan dörren och karmen innan det var dags för lunch.

Efteråt tog vi en promenad för att köpa ägg. Hönorna och tuppen var ute och hälsade på oss genom hönsnätet.

Det var blåsigt, och lilla S. fick låna en av våra stora mössor.


På hemvägen stannade vi en kvart för traktorsightseeing.
"Åhh, en motvikt", utbrast lilla S.

När vi kom hem röjde vi bort det sista av skräphögen. Vi lutade användbara plankor mot uthuset, bar bort halvdussinet pallar, och körde iväg fyra skottkärror förmultnat till stora komposten. Dessutom blev det tre kassar pinnved. Så här blev det till slut:

Nu kan vi ringa ved-Bernt och be om leverans av vinterns 16 kubikmeter ved. Vi ska bara köpa en till presenning först, och kolla att vedkapen fungerar. G:s far har lovat att komma ned och hjälpa till med kapandet när det lider.

Lilla S. var för övrigt stundtals rätt vild idag, men slocknade i soffan strax efter fyra. Då passade vi på att se ett Doctor Who-avsnitt (S3E1), vilket vi sedan gjorde även när han somnat för natten vid 21. Vi har saknat den gode doktorn... G. fick för övrigt en modell- TARDIS av mig i disputationspresent. Den både blinkar och låter. Nördigt men roligt.

/A

P.S. Bara för att jag skrev sådär om Spinn igår så har hon försvunnit nu på eftermiddagen. Hon var inne framåt 19 och drack vatten, men försvann sedan igen. Hann aldrig se om magen var tom eller inte. Kattracka! ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar