måndag 17 augusti 2009

Regn

Det har regnat idag, verkligen öst ner i några timmar... och det tyckte inte mopeden Klara om. Den ville verkligen inte starta när jag skulle åka hem från jobbet. Jag sprang och gick om vartannat (och svor typ hela tiden) men mopeden ville inte gå igång. Som tur var var det uppehåll just då - annars hade väl allt varit så miserabelt det kunde bli. Efter några hundra meter ringde jag första samtalet till A - mest för att beklaga mig. Efter tio minuter och några fler verkningslösa rusher ringde jag igen, då var jag nära att ge upp. Tredje gången, då hade jag kommit ända till kyrkogården, så gav jag upp och sade att jag skulle gå hem (dragandes på mopeden). Men då hade lilla S blivit väckt och de var på väg ut till bilen för att åka och möta mig. Vi bestämde träff på parkeringen på Ekonomikum. Jag var dyngsur av både regn och svett och frustration. Efter att ha sprungit runt med mopeden typ fem varv på parkering så fick äntligen A igång den. Då kändes det lika bra att jag skulle åka med mopeden hem och A och lilla S skulle ta bilen. För mig gick det bra, men när jag skulle svänga in på landsvägen hem så stod A och S och väntade. Lilla S hade börjat gråta hysteriskt när jag inte följt med i bilen utan åkt iväg på moppen. Han hade tittat efter alla cyklister de passerade. Så vi parkerade mopeden och satte oss alla i bilen igen, dessutom kom ett sådant där verkligt ösregn just då - så jag var ganska glad att jag inte satt på mopeden.

Väl hemma fällde A baksätet på bilen och åkte iväg och hämtade moppen. När vi så äntligen satt och åt (lite fördröjt eftersom jag satt på ugnen utan att komma på att det låg kvar lock och burkar däri efter gårdagskvällens sylt och saftkok - de mådde inte så bra i 250 grader) hördes lite droppande...

Och jodå, i ett av salens hörn där yttertaket på det ursprungliga huset möter taket från femtiotalsutbyggnaden så regnade det in lite. Det finns vattenränder på väggen så vi visste att det någongång hade skett just där, även om föregående ägaren förklarade att det nog var läckor uppkomna i snösmältningen. Men det kanske visar på hur kraftigt det regnar... Det borde dock inte vara så svårt att åtgärda, det står på listan - men snösmältningen är det ju ett tag till så vi hade inte gjort något åt det än. Som tur var är ju huset av tegel - så det är ju inga massiva vattenskador precis.

A har provkört moppen och den funkar, huset är varmt och torrt och det är friidrotts VM på TV - så nu är allt bra. Dessutom så är det terminstid och bussen har börjat gå härute igen :)

/G

1 kommentar:

  1. Jag passade på at gå hem när det blev ett litet uppehåll, men redan vid Akkis började det ösa ner. Blev dyngsur från topp till tå, men det vara bara att gilla läget. Det var ganska kul faktiskt. :D

    SvaraRadera