måndag 3 augusti 2009

Slut på semester och lägenhetsägande

Semestern är slut och jobbandet har åter dragit igång. Min arbetsdag - den halva jag jobbar under min pappaledighet - tillbringades dock hemma i huset, medan G. puttrade iväg på mopeden. Vi ska alternera varannan vecka, och det kommer kännas konstigt att åter sätta sig på tåget ner till Stockholm, efter närmare ett halvårs ledighet/hemmajobbande.

Någon riktig semester blev det förstås aldrig. In i det sista var vi upptagna med att tömma lägenheten och förråden. I söndags plockade vi ned nätet från balkongen, som vi haft uppe för de rymningsbenägna katternas skull. Fortarande återstår ett lass från källaren, inklusive cyklarna. Lägenheten är vi dock av med, från och med idag. Efter lunch var det tillträdesdags hos Swedbank i Luthagen, och köparna fick nycklarna och jag och lilla S en stor hög med pengar. De lär dock inte vara svåra att spendera under de kommande åren som husägare. Förhoppningsvis bor vi inte i lägenhet igen förrän vi hamnar på ålderdomshem...

Så värst mycket har vi inte hunnit göra i huset sen senast. Istället har salens hörn belamrats av allt det senaste osorterade från lägenheten - saker som förstås borde gallrats redan innan flytten.

Jag har dock tillfredställt min nyfikenhet gällande en sak - takhöjden i salen. "Sex meter" har jag stolt deklarerat för alla vänner och bekanta, en siffra dock endast baserat på ögonmått. Häromkvällen gjorde jag dock slag i saken. Att få upp ett femmeters måttband rakt upp var dock inte så lätt, så på G:s förslag måttade jag med en av de kvarlämnade golvplankorna - 328 cm lång. Med den på raka armar hamnade nederdelen 232 cm från golvet. Alltså totalt 560 cm, ungefär, från golv till tagets högsta rundning. Inte illa - och spännande när man nångång ska måla om...

Salen från podiet, mot matsalen med pianot. Det svarta strecket ovanför dörren är en gammal infravärme ur funktion, belägen på ungefär 2,60 meters höjd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar