torsdag 2 september 2010

Huggkubben ringer på

Det ringde på dörren efter maten. Där stod en äldre man jag inte kände igen. - Du känner inte igen mig va, frågade han. Nej, det gjorde jag inte, inte utan traktorn. Det var nämligen ved-Bernt som levererade förra årets 16 kubik fantastiskt torra och fina ved.

Jag hade pratat med honom i slutet av maj, och hört mig för om vedleverans även i år och dessutom frågat om han kunde ordna en huggkubbe. Det trodde han, och nu ikväll tittade han förbi med den sistnämnda. Hurra! Äntligen en rejäl bit träd att klyva ved på.

Vi kom överens om att han skulle leverera årets ved efter G:s disputationsfest, eftersom vi inte skulle hinna ta hand om den innan.

Själv var jag hemma redan kvart över fyra idag, för att träffa en kille från Conair som skulle lämna offert på luft/vatten-värmepump. Vi kikade på hus och källare, och han lovade återkomma inom några dagar. Han bodde också i ett tegelhus visade det sig, en gammal prästgård. Det ska bli intressant att se vad priset blir, i jämförelse med Ecoluft som vi redan valt bort som leverantör.

Det har varit kyligt de senaste dagarna, nedåt tre grader som kallast på natten. Jag höjde golvvärmetemperaturen från 30 till 35 grader, och nu när vi fått en riktig huggkubbe ska vi elda lite mer i sal och kök också.

Till sist en rätt rolig historia. Den filmkunnige vet förstås vad bilden nedan föreställer:

Obehaglig film för övrigt. Skulle du köpa något från killen i mitten, med hatt och käpp? Nej, knappast om han var iklädd i den kostymen. Men för drygt 10 år sedan gick jag in i en hifi-butik mitt i Stockholm och gladde honom genom att kontant betala en ohygglig massa pengar för högtalare, förförstärkare och förstärkare.

Nu har förstärkaren, en Proton AA2120 om jag minns rätt, börjat krångla. Den startar helt enkelt inte ibland, vilket är rätt dumt nu när jag äntligen har ett hus - och rum - stort nog att utnyttja ljudresurserna i. Plus en fest som kräver musik. Så jag gick förbi butiken - som hade bytt namn - kunde laga den. Och vem möter mig då innanför dörren och säger "Hej, det var länge sen". Jo, just den säljaren.

Rätt roligt. De har uppenbarligen rätt roligt på företaget ifråga också, med tanke på A Clockwork Orange-bilden med dem själva i huvudrollerna. Jobbar man kvar så länge trivs man nog också.

/A

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar