måndag 6 september 2010

Distansjobb och besök

Jag missade mitt vanliga tåg till Stockholm i fredags med bara några minuter. När nästa tåg skulle åka, en halvtimme senare, ropade konduktören i högtalarna att trafiken låg nere på grund av en olycka vid järnvägsövergången strax söder om stationen. När ytterligare information följde, om att någon blivit påkörd och att ersättningsbussar var beställda, gav jag upp.

Istället för att försöka krångla mig ned till Stockholm åkte jag upp till BMC (en del av jättekomplexet syns på bilden ovan) och lånade ett skrivbord i G:s rum, och jobbade därifrån. En lösning jag lärde mig i vintras. Frågan är vad som hände med tåget jag just missade på morgonen, om det var det som var inblandat i olyckan... isch. Men jag förstår att vissa chansar när bommarna är nere så länge som de ibland är.

På lördagen åkte vi till IKEA på morgonen och spanade in "Sveriges största loppis", eller hur de nu marknadsförde den. Det var inte så värst mycket tyckte vi, vana vid betydligt större bakluckeloppisar. Vi fyndade i alla fall en ko-lampa och en tröja till lilla S, för 20 kr styck. Sen bytte vi väggklockan som inte fungerade på Biltema och åkte upp till Botaniska trädgården innan vi åkte hem.

På eftermiddagen kom lilla S. mormor och morfar, och hunden Zeppo, på besök för ett par dagar. Jätteroligt tyckte han, och tursamt för mig. Både G. och jag hade känt lite halsont på lördagen, som raskt övergick till feber för mig på lördagskvällen. På söndagen kunde jag tack vare besöket sova länge, och stannade också kvar hemma när resten gick ut i skogen och plockade svamp.

En riktig vilodag kurerade mig, och det var inga problem att åka ner och jobba idag måndag. Tur, eftersom jag hade några möten inplanerade. Mina starta eget-planer avancerar sakta framåt...

Jag var dessutom så pigg att jag ikväll klippte halva gräsmattan, som växt som... ja, gräs, sen senast.

Fick precis nu ett mejl med offerter på luft/vatten- samt bergvärmepump: 94.600 samt 114.700 kronor efter ROT-avdrag. Sex element för stora salen, installerade och klara, skulle gå på ytterligare 30.000 kronor.

Fler offerter är på gång... men inom en månad borde vi ha fattat ett beslut! Beräknad besparing: Uppemot 20.000 kr/år...

/A

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar