torsdag 4 februari 2010

Brevlådan full med andras tidningar

Idag låg det åtta tidningar i brevlådan på morgonen. Sju UNT och en DI, prydligt nedstoppade. Men varför i all världen då?

De rätt djupa snödrivorna på vägen precis innan vårt hus kanske var en orsak, spekulerade vi. Fick de tidningsbudet att ge upp och dumpa resten av vägföreningsvägens tidningar i vår brevlåda? Rätt märkligt agerande i såna fall, för var vände då budet sin bil? Han borde ha varit tvungen att åka fram en 100 meter ändå.

Lilla S. var på dagis mellan 8 och 15 idag. Även om han ville sitta i frökenknän en hel del så var det inga större problem. Maten åt han alldeles själv med sked också, fick jag höra när jag hämtade. För säkerhets skull stannade jag dock kvar i personalrummet några timmar på förmiddagen, om han skulle visa sig lika trött som igår.

Nu blev det inte något problem, och jag kunde åka hem och jobba vidare på min bärbara dator. På vägen svängde jag dock in till församlingshemmet och öppna förskolan - det är ju torsdag idag. Det gäller att passa på när det bjuds på föräldrafika!

Vi kom in på det övergivna fina huset i Skäggesta, som står tomt medan släkten bor i ett mindre hus bredvid. Det ligger precis vid vägen, och man ser det varje gång man åker in till stan. Bakgrunden till att ingen bor i det är komplicerad - Börjefrids förre ägare F. hade en historia att berätta, och J. som var där på öppna förskolan och bor granne med det antydde en annan. Det ska dessutom spöka i huset.

Hursomhelst så var jag tvungen att ta fram datorn och visa de avfotade versionerna av Gods och Gårdar och Sveriges Bebyggelse jag har. Både Prästgårds-S. och Skäggesta-J:s hus fanns med, och jag fick lova att mejla över de aktuella sidorna. Övergivna huset fanns också med - i lite finare skick:

I sommar måste vi nog ta oss en cykeltur i Börje och försöka fota alla gamla hus som är med i bokverken.

Innan jag gick kom också schäfern Caskos matte förbi. Hon hade ringt UNT och frågat vad som hänt med tidningen, och fått veta att budet lagt alla "i en blå låda vid ett stort hus, Tiby 710" eller något liknande. Jo, stort är vårt hus i alla fall. Vi gjorde sällskap ner och hon fick de överblivna tidningarna för vidare distribution uppåt vägföreningsvägen.

/A

P.S. I eftermiddag började det snöa igen, och håller fortfarande på. Ikväll var dock traktorn ute snöröjde, till skillnad från igår. Kanske tidningsbudet tar sig fram imorgon då.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar