måndag 8 februari 2010

Tygtapet och utdragssäng

Det har inte ens gått två månader sedan vi skruvade upp hyllan och fixade iordning syhörnan i övre hallen. Och nu har vi tagit bort den och flyttat in sybordet i arbetsrummet.

Anledningen är nämligen att vi redan innan jul hämtade en gammal utdragssäng hos mina föräldrar, för Lilla S att sova i när han börjar försöka klättra ur spjälsängen. Tanken var ju att han skulle ha den nya sängen i eget rum och inte som nu i ett hörn av vårt. Men hönsmamma som jag är så kom jag underfund med att det är ju jättelångt till hans tilltänkta rum, eller långt och långt men det ligger ju inte vägg i vägg precis. Och jag skulle vara alldeles för nojjig över att han skulle känna sig ensam på natten.

Så började jag fundera lite på övre hallen, det är ju bara utanför dörröppningen till vårt rum, på väg till badrummet. Nära och bra och ändå inte i vårt rum. Desstom är ju barnsängar inte så stora så det borde få plats. Vi mätte lite på söndagsmorgonen och åkte sedan iväg för att köpa madrass till utdragssängen - och tyg.

Den tidigare ägaren hade nämligen garderober där syhörnan varit och barnsängen nu står - och där är det inte målat utan gamla tapeter tittar fram (se bild, den undre verkar jättefin med klara färger). Väggen är dessutom ojämn och om man skall måla och tapetsera om så krävs massa underarbete som vi inte har lust med just nu. Men jag hade tänkt ut så fiffigt att man kan hänga något fint tyg på väggen - en tygtapet.

IKEAs hemsida visade att det hade kommit in lite nya tyger av vilka flera verkade ganska lockande. Vi fastnade för en och tog fram häftpistolen när vi kom hem. Att häfta i gipsskivan respektive masonitskivan gick som en dans och det hela tog inte ens tio minuter.

Resultatet blev ett nytt och färgglatt rum. Förutom sängen tog vi även in Lilla S röda byrå som stått i arbetsrummet och lade ut vår fina julgransmatta. Mattan är ett julpyntsreafynd från IKEA, det är lysande stjärnor i den - orginalprissatt var den relativt dyr men för en femtiolapp på rean är det en mysig nattlampa.

Lilla S ville genast hoppa ned i sängen och sade sova - vilket bådar gott. Än så länge sover han i spjälsängen i vårt rum men nu står den andra sängen där och han kan vänja sig vid den. Vi skall skruva fast en grind vid trappan och liknande innan själva nattflytten blir av. Och jag skall vänja mig ordentligt vid tanken att inte kunna hålla koll på honom från sängen.

Men att häfta fast tyg i väggen gav verkligen blodad tand, synd bara att det nog är svårare att häfta direkt i tegelväggarna i resten av huset...

/G

1 kommentar: