måndag 8 februari 2010

Att åka fel tåg

En bra dagisdag med en frisk liten S. idag. Med SJ var det dock sämre ställt. Morgontåget jag tänkt ta stod inte på sin plats när jag kom några minuter innan avgång. Resolut hoppade jag istället på ett nattåg från Norrland, som dock var felskyltat på perrongen som ett Upptåg, och satte mig i restaurangvagnen.

Där fick jag lite undrande blickar från konduktören, som dock köpte min förklaring att man fick passa på att ta de tåg som gick i dessa dagar. Nu när jag tänker efter så var det nog inte ens SJ som kör nattågen från Norrland... hoppsan. Nåja, trevlig norrländsk personal iaf. Om mitt ordinarie tåg gick eller inte veta jag inte, men jag kom till Stockholm i vanlig tid i alla fall.

På hemvägen satt vi alla i vårt tåg när lokföraren en minut innan avgång meddelade att en vagn hade ett skadad hjul och att tåget inte skulle åka någonstans. Eftersom jag skulle hämta lilla S. på dagis hade jag redan kollat upp alternativen på förhand, och gick till spår 8 och X2000-tåget mot Sundsvall som skulle gå en kvart senare.

På X2000 gäller dock varken TIM-kort eller ordinarie Uppsalabiljett, men jag frågade tågvärden snällt om det kunde gå för sig ändå. Och det gjorde det, även om hon var orolig över en anstormning av övergivna resenärer, så schhh. Två andra hade också fått samma idé, och vi tre fick dessutom tips om obokade platser i djurkupén i vagn 5.

Äntligen lite servicekänsla från SJ!

/A

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar