söndag 15 juli 2012

Auktion i Ramhäll

För andra året i rad åkte vi på lördagen till auktionen vid Ramhälls bygdegård nära Altuna, ett par mil nordost om Uppsala.
I år var vädret lite bättre, och folkskarorna lite större.

Vissa tog det lugnt och fikade...
...eller provsatt försäljningsföremålen...

...medan andra noga granskade utbudet på jakt efter fynden.

Auktionister var firma Vogeler, och formen organiserat kaos vandrande från bord till bord.

Det var trångt och svårt för alla att höra, särskilt som tekniska hjälpmedel som högtalare lyste med sin frånvaro. Nå, folk som vill bjuda är inte alltid särskilt bra på att göra sig hörda heller, och det gick ändå raskt undan.


Stor kopparkittel till salu...

...600 kronor jämnt, plus tian i slagavgift. Jag tror köparen var en va de som registrerat sig innan och hade kundnummer. Uppköpare? Så här ett antal mil innanför kusten är prisnivån ett eller två snäpp ned.

Gamla tyska leksaksbilar var något av det som gick dyrast. Annars var prisnivån helt okej, med enstaka envisa budstrider tillsammans med "säg 20 så slår jag direkt"-föremål.

Vi hade sneglat på några saker, bland annat detta lejonpar.

Vårt för 120 kronor.

Lilla S. roade sig länge med en låda leksaksbilar (som vi dock inte köpte).

Det var fler barn där, och stundtals utbröt konflikt om vilka bilar man fick leka med.

Efter ett par timmar träffade vi på tre barn som lekte på en stor släpkärra. Lilla S. hakade snabbt på, och jag fick briljera med mina Lego Ninjago-kunskaper när vi lekte ninjor på sitt skepp.

Lilla S. farmor var med, och provsprutar här en brandspruta köpt för en spottstyver (med luft, inte vatten!). Hon köpte också en högaffel, och G. ett fint gammalt strykjärn med lod för 40 kronor till min samling.

När klockan närmade sig tre gav vi upp. Då återstod drygt hälften av föremålen i auktionen, bland annat en fotogenlampa jag sneglat på. Lika bra, den hade säkert blivit dyr, och hade jag fått den hade väl katter eller barn vält den. Men nästa år är frågan om vi inte ska göra tvärtom, komma mitt i och vara med till slutet istället.

/A

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar