fredag 5 mars 2010

Vårtecken?

Om man bortser från att det är femton minusgrader och ett drygt metertjockt snötäcke ute så börjar faktiskt vårtecknen komma smygande.

Häromdagen när jag åkte bussen hem från jobbet och landade hemma i Börje klockan sex på kvällen så var det faktiskt ljust ute, vi har i någon månads tid förundrats över att det är ljust på morgonen och nu börjar det ljusna på på kvällarna också.

Det andra vårtecknet eller vad man nu skall kalla det såg jag när Lilla S och jag gick hem i snöstormen igår (ok, det var inte snöstorm men det blåste väldigt mycket snö på sina ställen). På ett av uthusen vid en av bondgårdarna vi går förbi satt det nämligen en skylt på dörren - "Nu finns det ägg till salu igen".

Jag vet att hönor nuförtiden i stort sett lägger ägg året runt och inte gör uppehåll under vintern, men med tanke på att formuleringen innehöll det lilla ordet "igen" så har nog dessa hönor gjort uppehåll. Så det är väl nästan ett vårtecken i alla fall.

Och dessutom kanske vi kan börja köpa våra ägg direkt från en bondgård mindre än två kilometer bort - precis som när jag var liten.

/G

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar