onsdag 1 juli 2009

Ett vykort från det förflutna

Någon vecka efter att vi skrivit på köpekontraktet i april googlade jag runt efter texter och bilder om Börje. En sökning på "Tiby Börje" - Tiby heter alltså byn vid Börje kyrka - gav en träff på en auktion på Tradera.

Aha, kul, tänkte jag, när jag såg att det var ett vykort på Tiby från 1907. Sen tittade jag närmare och såg att ett av husen var markerat med ett kors. Vänta lite... och först då såg jag förklaringstexten längre ned på vykortet:

"+ Missionshuset"

För 150 kronor (fast pris) fick vi vykortet i vår ägo, och kunde både förstora huset och läsa baksidestexten. Enligt husets förre ägare F byggdes det som ett oputsat tegelhus 1892 ("stationshuset" i folkmun"), med plåttak. Om det är putsat eller inte ser man inte riktigt på förstoringen, men plåttaket finns där. Och vare sig den nya salsingången eller tillbyggnaden är förstås där (dessa båda borde härröra från 1954-ombyggnaden).

Texten på baksidan lyder, såsom vi tolkat skrivstilen:

"Börje 22 april 1907
Eftersom jag fått några vyer över den plats, där jag värkat under påsken. Vill jag sända eder en sådan, med hälsning från mig tillönskande eder frid och välsignelse.


C - ch - .

Lantbrukaren
Herr K. Larsson
Knekteg Gösslunda
Lidköping"

FÖRLAG E. KARLSSONS HANDELS A. B. UPSALA

Vem den mystiska signaturen C - ch är vet vi inte. Någon som har någon ledtråd?

/A

1 kommentar:

  1. Hej! Vad kul att ni bloggar om huset! Jag har skummat igenom tidigare inlägg och måste berömma er för er förmåga att skriva så att det är kul att läsa. Ni fick mig nästan intresseras av ärtbuskar... Det är inte alltid man ser bra språk på hemsidor nu för tiden (eller kallas det blogg??). =)
    Ha det skönt i sommar och lycka till med inflytten. Hade jag inte varit på smällen hade jag erbjudit mig att hjälpa till att bära men det erbjudandet får innestå tills nästa flyttlass!
    Kramar Helena på jobbet

    SvaraRadera