söndag 26 juli 2009

Mopeden Klara

Vid femtiden idag satte jag mig framför datorn för att skriva ett inlägg om att jag rivit bort lite brännässlor för att komma fram till våra vinbärsbuskar (vi passade på att vara ute när den nya ugnen skulle brännas in innan första användningen). Samtidigt som jag skulle skriva försökte A få S att somna lite eftermiddagstupplur, med sisåsär resultat.

Men innan jag började så kollade jag på Blocket efter mopeder, jag börjar jobba om en vecka och har (hade) ännu inte skaffat något fortskaffningsmedel att transportera mig med. Men idag så fanns det en blå fin Ciao som var till salu i Knivsta. den var utlagd vi halv två på eftermiddagen så det fanns ju en chans att den fanns kvar. A fick ringa (jag är för feg) - och mopeden var kvar. Vi fick en lång vägbeskrivning och sedan var det bara att ge sig av. S skulle ju ändå sova så en timme i bilen var ju perfekt. Det tog lite drygt en timme, säljaren bodde bortanför Knivsta åt Rimbohållet, dessutom mitt inne i skogen på skumpiga småvägar. Börje ligger supercentralt om man jämför...

Men vi hittade dit, mopeden var fin, säljaren var bilmeck så den var ordentligt välskött och iordninggjord (de själva skulle köpa en ny moppe med bättre stötdämpning). Efter lite trixande fick vi in mopeden i bilen, betalade och körde hemåt. Vi stannade och tankade och åt korv med mos på macken i Knivsta. Så nu är vi precis hemkomna med den klarblå mopeden Klara. Det blir till att köpa hjälm imorgon och ut och övningsköra lite. Mina mopederfarenheter sträcker sig till mindre än tio gånger för över 15 år sedan, A:s är obefintliga. Vi fick testköra lite hos säljaren - jag som inte ens har cyklat på nio år utan enbart använt mig av apostlahästarna, tycker ju det går, jättefort. Men jag börjar inte jobba förrän nästa måndag och det är nog inte alltför fullt på cykelvägarna då, studenterna kommer ju inte tillbaka än på några veckor.

Men det känns jätteskönt, särskilt som säljaren utan att vi frågade sade att mopeden var jättebra att ha barnsits på och det är ju det vi har oroat oss för - att inte kunna hitta en moped som en barnsits funkar på. Expediten på barnvagns/leksaksaffären såg ju ut som om vi sagt att vi skulle stympa barnet när vi frågade om barnsitsar som passade för mopeder. När vi hade försäkrat henne om att det faktiskt var lagligt och ok enligt NTF så började vi kolla på cykelsitsarna och det var väl tveksamt om de skulle funka på moped. Men enligt vår nya vän, den mopedsäljande bilmecken, så funkar det alldeles prima att sätta fast dem.

Så imorgon blir det förutom röj i lägenheten även en tur för att handla mopedhjälm - här skall det åkas.


/G

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar