lördag 11 juli 2009

Troligtvis måbär

Vid den del av tomten som är närmast dubbeldörrarna in till salen så växer det en extremt vildvuxen häck. Vi tror att den avgränsar den gamla delen av tomten, innan man köpte till det som mer liknar åker/hagmark för att använda till utomhusgudstjänster. Vad häcken består av har vi inte kunnat lista ut dock. Jag har haft lite tankar på olvon eller liknande. När man tittar närmare så verkar det dessutom som om det mitt i häcken växer några större häckplantor/träd. Dessa "träd" ser nästan likadana ut som själva häcken men inte riktigt.

Vi satt i går kväll och slötittade på ett program om engelska trädgårdar (trädgårdar så stora att de nog mer riktigt borde kallas parker). Någonstans i en bisats nämndes hagtornshäck, den skymtade i bakgrunden också och jag tyckte att den lite liknade vår oidentifierade häck. Så när vi kom ut till huset idag gick jag ut och ryckte några grenar från både häcken och "trädet". Som tur var så hade bokkartongen som innehöll floran redan flyttat ut till huset så det gick att slå upp hagtorn. Häcken såg väl sisådär ut som hagtorn, men den hade något på sig som mera såg ut som vinbär, i floran så såg bären mer ut som miniatyrnypon. Det trädliknande såg dock mer ut som hagtorn vad gällande både bär och blad. Tydligen så finns det flera sorter hagtorn som dessutom kan hybridisera, såg jag började tro att själva häcken var en hybrid - dock såg den ut som en korsning mellan hagtorn och vinbär. Eller mer som vinbär som inte doftar vinbär när man gnuggar bladen. Jag kollade på vinbärssidan i floran och där fanns måbär! Och det verkar stämma, ser ut som vinbär men med smaklösa bär.

Nu återstår alltså bara att komma fram till hur man skall klippa ned en helt vildvuxen måbärshäck, den har nog inte varit beskuren de senaste 25 åren - och jag har ingen aning om hur ofta man har klippt den tidigare. Det blir till att googla om råd, men det underlättar ju att i alla fall ha en hypotes om vad det är för slags växt man måste tukta.

/G

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar