torsdag 25 november 2010

En liten julmarknadsutflykt

Det satt en lapp på anslagstavlan vid församlingshemmet:

Givetvis var jag tvungen att ta en sväng förbi och kolla. Lena på öppna förskolan hängde med - det var bara en förälder och två barn där idag, och så jag som tittade förbi för en kopp kaffe förstås - så hon kunde stänga en timme tidigare.
Gården, precis i början på Gamla Börjevägen, var till salu för inte så länge sedan, och hade tydligen köpts av A.R.T. Institutet, numera Center för Vård och Omsorg i Uppsala AB. Så värst mycket julmarknad var det inte, men jag köpte lite vitmossa, och vi tittade runt.

Ovanpå ladan till höger visade det sig finnas en hel, inredd övervåning, med matsal, kök och flera rum.

Här står Lena och lyssnar på beskrivningen av vad de sysslade med - verksamhet för ungdomar som gått ut särskolan, ensamkommande barn med mera, om jag förstod rätt.

Vi hade båda redan fikat, annars hade vi nog frestats av det som dukats upp.


Här är ett arbetsrum med bland annat fina tygdjur som någon tillverkade.

Annars har veckan gått alltför fort. Vi alla har varit friska, men på dagis är många barn sjuka i kräksjuka eller vattkoppor. I tisdags var jag nere i Stockholm och lyssnade på ett EU-seminarium om bedrägerier. Rätt kul, och flera gamla bekanta ansikten.

Lilla kattungen K. växer så det knakar, kan hoppa upp på sängen och kontorsstolen utan problem, och kommer när man ropar. "Ännu en hussekatt", säger G., men det är väl inte så konstigt när jag är hemma mest. Häromkvällen mötte Spatt K. nos mot nos på toppen av trappan. Båda blev nog mest överraskade, men Spatt schappade när han fick se Spinn som blängde bakom K. Hon har koll på sin unge.

Idag såg jag för övrigt K. äta torrfoder för första gången. Gå på lådan lärde han sig också utan problem, och det är skönt med husdjur som sköter sin uppfostran själva...

Det har varit blåsigt de senaste dagarna - utkanten av ett oväder som drabbat södra Sverige - men särskilt mycket mer snö har det inte kommit. Men nog är det vinter alltid, och blåsten gör att det blir hyfsade drivor här och var. Över vägen, till exempel. Nu ska det dessutom bli uppemot 10 grader kallt i helgen.

Vi har fortfarande öppet till salen, och jag eldar stora kaminen både fram och i bakugnen varje kväll. Termometern i bakugnen går upp till 200-250 grader, och är 50-75 grader ett dygn senare. Salen har däremot sakta sjunkit i temperatur, från 15-16 till igår 13 när jag började elda. Efteråt hade temperaturen stigit till 14,2 grader, men ikväll var den nere på 13,2 igen. Vi mäter temperaturen vid ett av fönstren där skrivbordet står, kanske jag ska tillägga. Närmare täljstenskaminen är det varmare.

Det går förstås av med en del ved - mycket mer än förra året - och det ska bli intressant att se hur den räcker. Enligt mina beräkningar så borde vi haft runt 20 kubikmeter när vi började. Elförbrukningen har jag inte lika bra koll på, termostaten för golvvärmen står sedan förra veckan på 45 grader, och det är rätt okej temperaturmässigt. Dock kör jag det oljefyllda elelementet i arbetsrummet på dagen, och vi sätter ibland på fläktkonvektorn i tv-rummet på kvällen för att få lite extravärme där. Bergvärme hade inte varit fel att redan ha installerat och klart, men vi har inte hört något sedan vi accepterade offerten. Alla borrfirmor har fullt upp nu sista innan tjälen, så vi får se om det hinns med...

/A

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar