fredag 5 november 2010

Första arbetsveckan hemma

Första veckan som egenföretagare är över. Jag har inte hunnit med riktigt så mycket som jag tänkt, men så har jag också dragits med en envis förkylning, med lite feber då och då.

I onsdags kväll bakade vi lite chokladmuffins. Lilla S. hjälpte till, och jag var kreativ med rullen överbliven mandelmassa vi hade kvar sedan kakbaket inför G:s disputationsfest. Jag skar helt enkelt en skiva och lade i mitten av varje muffins - de rymdes precis. Gott blev det också - och jag har kunnat leva på dem de senaste dagarna...

Idag gick jag som vanligt upp till arbetsrummet när jag lämnat lilla S. på dagis. Kartongen med kattungen var dock tom! Var katten hade den tagit vägen? Jo, efter lite letande upptäckte jag den här:

Den hade lyckats krypa upp ur bananlådan och upp på en kartong med lilla S. gamla kläder, och där lagt sig att sova. Det hjälpte inte att jag förpassade den tillbaka i lådan, den tog sig upp igen senare på morgonen. Denna gång ramlade den dock ned bakom, och utforskade området under sängen där det låg en gammal t-tröja på golvet. Och på den kunde man ju hellre bo än i en låda, tyckte den.

Dag före helgdag idag, och dagiset stängde redan vid 15. G. hämtade på mopeden och var med andra ord hemma tidigt, så vid 16 tog vi oss en tur med bilen till IKEA för att äta middag och handla en rullgardin till arbetsrummet. Det blev nämligen lite stor kontrast mellan skärmarna och utsikten, upptäckte jag.

Vi passade också på att handla lite mjölk på City Gross, och hittade dessutom en nytt mjukisdjur till lilla S. Sedan tidigare har han två små katter som ser ut precis som Spinn och Spatt. Nu hittade vi en ännu mindre från samma tillverkare som såg ut som kattungen! Nå, lite ljusare kanske, men ändå.

Hmm, vad är det här för kompis?

Vi åkte också förbi Djur-Hobby och köpte lite fiskar till vårt nästan tomma akvarium. 11 neontetror till sällskap för de tre som vi hade kvar, plus 10 danior som såg vackra ut.

De samsas nu med fyra botior och en mal. Några nya växter blev det också.

Idag gjorde jag katthålet i träskivan som täcker ett av fönstren i källaren större så att det passade kattluckan, och monterade den provisoriskt där. Med det tidigare vidöppna hålet var det ett rätt saftigt drag rakt in i källaren - och förstås kallt när det var minusgrader. Meningen är att kattluckan ska sitta i fönstret vi lyft bort, men det är lite finlir att få den på plats där.

Jag visade Spatt hur man kom ut - en gång - och sedan kom han in av sig själv, så uppenbarligen har han lärt sig tricket. Senare på kvällen kom han också med en mus, som han jamade om på köksgolvet. Spinn kom ned och trodde att hon skulle få smaka, men istället åt han upp den själv.

Mitt i skrivandet av detta inlägg hörde jag någon som stökade runt på nedervåningen. Jo, grannkatten med pinglan vet tydligen också hur kattluckor fungerar...

/A

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar