måndag 8 november 2010

Helgmys och första tomaten

Vad gjorde vi i helgen egentligen? Sovmorgon till åtta på lördagen, städa lite på nedervåningen innan Melodikrysset, G. pratade med sina föräldrar, och vips var klockan 12. Vi tog en promenad bort till hönorna och köpte dussinet ägg, sedan stekte vi pannkakor hemma.

Sen småpysslade vi mest, hängde upp draperiet i dörröppningen till salen och ett nytt framför dörren till hallen från matrummet. Lilla S. sov inte middag men var pigg och glad ändå, och somnade följaktligen tidigt på kvällen. Om nu 20 kan räknas som tidigt.

Jo, vi skördade årets första tomater, förstås:
Så går det om man är sen med vårsådden! Vi har en hel del på gång, och vissa plantor blommar fortfarande.
Fotot är taget söderut i ena smatten bredvid Jesus.

Det kanske låter rätt utopiskt för många, men vi veckohandlar, på en timme, varje söndagförmiddag. Och då menar jag _vecko_-handlar. Det är rätt sällan vi behöver komplettera med något, och i sådana fall blir det på vägen hem från jobbet. Vi räknar med att vi gör av med mindre än 4000 kronor på ICA varje månad, och då är allt annat man kan köpa på en ICA Maxi inräknat. Men några kompletteringsköp inräknade så ligger nog vår budget på ganska exakt 4000 kronor.

Hade vi bott kvar i stan hade vi knappast varit lika duktiga med att planera den kommande veckans mat. Det hade garanterat handlats åtminstone varannan dag, och knappast heller så billigt.

Måndag, jobb igen, och mins 10 grader på morgonen. Jag passade på att åka och få vinterdäcken påsatta och balanserade på morgonen. SMHI hotar med klass 2-varning och snökaos för tisdagen, medan norska YR-appen i min mobil tror på några millimeter snö på sin höjd. Jag hade tänkt åka ned till Stockholm för ett möte imorgon, men sköt på det, för säkerhets skull. Istället bokade jag in ett möte med min revisor för att se till att bokföringen blir rätt från början.

Det är lite sådär lagom distraherande att jobba hemifrån nu. Lilla kissekatten har nämligen börjat drumla omkring i arbetsrummet...

Allt är spännande, och lite farligt!

/A

P.S. Lilla S. kom hem från dagis med ett stort skrapsår i pannan. Det var dock ganska ytligt. Han hade snubblat på gruset. förklarade han, och det låter rätt troligt. Annars har jag varit förföljd i P4 idag av nyheten om en tvååring som dog i streptokockinfektion, sedan 12 olika läkare inte lyckats diagnostisera honom. Det var något trassel med journalerna. Jotack, men det räckte att höra historien EN gång. Som förälder blir man så blödig...

1 kommentar:

  1. Ni får sluta visa bilder på den super söta kissevalpen man blir så sugen på små trippande fötter igen = )

    tack för senaste inlägget jag skratta när jag läste det nu känns det bättre.
    Lena

    SvaraRadera