tisdag 2 november 2010

Hemmajobb, värme och spöken

Min första arbetsdag igår måndag som egen företagare började jag med att åka till mitt vanliga parkeringsställe i Boländerna på morgonen - inte av misstag, utan för att jag hade ett möte med banken i stan.

Efteråt gick jag tillbaka till bilen, och passade på att fråga Mats på Skorstensknuten vad han trodde om möjligheten att installera en kamin i tv-rummet. När vi tog bort dörren såg vi nämligen att det finns ett runt, igensatt hål en bit upp på väggen mot murstocken. Det borde ha funnits en separat värmekälla i det rummet tidigare, och om skorstenskanalen fortfarande är ledig kanske det inte är alltför krångligt att sätta in en kamin för lite trivselvärme, tänkte vi.

Hålets höjd på väggen tydde på att det varit en kakelugn och inte en kamin, trodde Mats. Skulle vi sätta in en kamin borde de bila ned en bit så att anslutningen kom lägre ner. Han menade också att skorstenskanalen med stor sannolikhet behövde tätas. Säg två dagars jobb för allt, kanske 20.000 kronor?

Det är inget vi tänkt göra nu - och först måste vi ju släppa ned ett lod och se om kanalen är tillgänglig - men den är ju bra att veta för framtiden.

Innan nyåret tänkte vi däremot lägga ut runt 160.000 kronor på bergvärme. Vi har äntligen fått en vettig offert nämligen, och idag tackade vi ja. Det kan dock bli tajt med att hinna borra innan tjälen, men det ska nog gå. Imorgon ska jag fylla i en ansökan hos kommunen.

Nå, tillbaka till egenföretagandet. Efter kamindiskussionerna tog jag bilen ned till Stockholm, för att fylla den med en massa kartonger med papper från gamla jobbet. Min gamla kontorsstol fick jag också med mig.

Idag hann jag packa upp det mesta, fixa med datorn, och fika en stund på öppna förskolan.

Vi har alltid upplevt missionshuset som välkomnande (om än kallt på vintern!). Spöken? Äsch, det finns ju inga spöken, för att citera Alfons pappa. Men när lilla S. och jag lekte under osynlighetsmanteln i söndags fångade jag ovanstående gestalt med mobilkameran. Någon som törs gissa vad det är? ;)

Även om vi köpte en påse lösviktsgodis i söndags så är vi ganska nyttiga. Lilla S. plundrar tex gärna majsburkarna på sitt innehåll som snask...

Till sist den obligatoriska kattbilden, tagen igår:

Lilla knyttet får komma ut i det fria för första gången. Läskigt, men han (eller hon) rumsterar om rätt bra i bananlådan under sängen, och är nog redo för lite större vyer.

Spinn-katt upp(s)kattade för övrigt att jag var hemma idag. Hon övergav kattungen för att leka fånga mjukisdjur med mig i den andra stolen. Man behöver inte förlora barnasinnet bara för att man blivit mamma!

/A - i regnrusket som slår mot fönstren

3 kommentarer:

  1. Det ser ut som ett kattspöke till höger om Lilla S när hon gräver i majsburken. Vad är det för något?

    SvaraRadera
  2. Kattspöke till höger om honom? Aha, som Findus och Rävjakten... ja, det är nog inte en utklädd katt utan bara en gammal kasse :)

    SvaraRadera
  3. Det är ju snuskigt likt en grotesk katt med öron och mun och nos ner i högra hörnet. t o m ögon har den ju.

    SvaraRadera