måndag 15 november 2010

Kattungen får ett namn

Jag åkte ner till Stockholm i fredags, och hämtade ut ett rekommenderat brev på vägen till tåget. På utlämningsstället - en mack - hade de denna appagrunk... jag säger då det. Fast enligt G. var den ingen nyhet, hon har sett den förr.

På fredagen lyckades också lilla S. trilla och slå sig på en soffa på dagis. Det blev en fin bula och blåtira runt ögat. Kombinerat med skrapmärket i pannan från tidigare i veckan, när han ramlat på en grusgång, ser han rätt ärrad ut.
Så här såg han ut på lördagen, när vi var inne i stan och åt lunch på Max. Efteråt tittade vi på teaterkostymutställningen på Upplandsmuseet tillsammans med lilla S. farmor, som också följde med hem till huset och fikade. Vi handlade också på lördagseftermiddagen, eftersom det var utestäd på dagiset på söndagsförmiddagen. Jag kan säga att ICA Maxi klockan 16 en lördag är en helt annan upplevelse än 9-10 en söndagsmorgon. Även om det nog gick lika fort att handla tror jag att vi håller oss till söndagarna...

På städdagen hade jag skrivit upp mig på att kratta löv. Det var dock mest snö överallt, så förutom att kratta där jag kunde hjälpte jag till att bära utemöbler och småpyssla med annat. Efter en dryg timme var vi så färdiga att det blev korvgrillningsdags.


Lilla S. och jag tog en promenad när jag kommit hem och vi ätit lunch. Vi slängde snö i bäcken och såg hur den försvann under vägen och kom fram på andra sidan. Bäcken är för övrigt Librobäcken - eller åtminstone hälften av den - och rinner hela vägen fram till Börjevägens slut vid Husbyborg, och därefter ner till Fyrisån, listade G. ut häromdagen. Någon gång om ett par år ska lilla S. och jag följa sträckningen hela vägen dit...

Hästarna har det nog inte så roligt i sin slask-hage. Vi bjöd i alla fall på lite gräs vi grävt fram under snön.

Så här såg tomten ut på söndagen. Idag har snön smält undan mer.

Vi köpte ickeklumpande kattsand till lilla kattungen på lördagen, och han/hon fattade raskt galoppen. Den hade redan börjat kissa i ett hörn under skrivbordet, så där ställde vi lådan. Spinn-katt tittar på.

I söndags var det också Fars dag, och lilla S. hade gjort ett fint kort på dagis:

Det var en rätt lugn och skön söndag, där vi slapp åka iväg någonstans, och kunde vara hemma och pyssla. Bland annat blev arbetsrummet städat och det mesta undanstuvat. Nu är det riktigt mysigt.

Lilla kattungen - som G. undrade om den inte skulle heta likadant som mitt nya företags webbplats, och lilla S. höll med så den är härmed döpt till K n y t (inte Knut) - har blivit riktigt kattig den senaste veckan. Nu fem veckor och en dag har den utforskat hallen och även vågat sig in i vårt sovrum.

Stackars Spatt-katt begick dock misstaget att gå in i arbetsrummet idag och blev raskt utjagad av en väsande Spinn-mamma. Dessutom kom han in med en mus nu ikväll och skulle äta upp den i sovrummet. Lilla K. var dock ute i hallen och lekte, och Spinn tog tillfället i akt att jaga bort Spatt och ta musen själv. Så nu har lilla K. fått nosa på sin första mus. Den luktade spännande...

Idag var det skönt att sitta hemma och titta ut på snöslasket som regnade ner i 45 graders vinkel med en katt i knät. Stackars G. försökte köra hem moppen som stått kvar på BMC sen förra veckan, och även om den startade snällt så visade det sig att gasen hängt sig. Det vara bara att ta bussen idag igen - och den var återigen sen. Sju minuter denna gång.

/A

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar