söndag 3 oktober 2010

Dagarna efter, och kattbesök

Dagen efter festen, i fredags alltså, 0915 på morgonen. Det ser ut som värsta fylleslaget med alla glas på borden, men i lördags kunde vi lämna tillbaka dricka för 1980 kronor på Systemet, så spritnotan blev minst sagt lindrig.

Vi hann rätt långt med städandet på fredagen. Alla bord avdukade, ihopfällda och tillsammans med stolarna tillbakatransporterade uppför backen till församlingshemmets förråd. Sen gick vår diskmaskin flera gånger per dag fram till idag, men särskilt betungande var det inte. G:s föräldrar åkte också hem på fredagen.

I lördags åkte vi till Gränby för att lämna tillbaka det överblivna drickat, och köpte nya stövlar och galonvantar till lilla S., och två byxor, ett bälte och en tröja till mig på Dressman - butiken där ett av kraven i en anställningsannons borde vara "snabb på huvudräkning", eftersom det alltid är rea i olika kombinationer på något sätt. Nu blev ordinarie 1100 istället 757 kronor, vilket dessutom var 100 kronor för mycket i rabatt eftersom butikspersonalen inte kunde räkna riktigt.

Idag har vi som vanligt veckohandlat, men annars mest tagit det lugnt. Vi bjöd över Lena på fika på eftermiddagen och hade trevligt - hon hade inte varit i huset sedan söndagsskolan när hon var runt tio år. Hon berättade att de haft undervisning i vad som nu är vårt matrum, och småbarnen hade lekt i tv-rummet. Huset och rummen var mindre än hon mindes, vilket inte är så konstigt. Allt är ju större när man är liten.

Spinn-katt går i väntans tider. Hon är rätt tjock, men jag har ännu inte känt några rörelser i magen. Lena trodde 14 dagar från att man gjorde det, så vi får se.

Vi har haft kattbesök - inne i huset - de senaste dagarna, av någon som kan vara far till ungarna. I förrgår hann jag bara se en skymt av en förskräckt katt som sprang ned i källaren och hoppade ut genom fönstret när han såg mig. Igår fann jag honom i hallen, spanandes mot tv-rummet där lilla S. stojade.

Han var så koncentrerad att han först inte märkte att jag kom upp bakom honom. Denna gång lämnade han dock inte huset. Jag gick ut vid midnatt för att slänga över ett lakan över tomatplantorna som skydd mot frosten, och hittade honom svansande i källaren, ropandes på Spinn.

Han vågade till och med gå fram och hälsa på mig, och jag fick några mer skarpa bilder än jag hittills hade lyckats. En rejält stor katt med fin päls var det.

Jag tror att det är samma katt som vi tidigare sett leka med Spinn.

Han ville gärna gå upp, men vågade sig inte längre än till trappan. Jag tror Spinn gick ned till honom senare.

Alldeles nyss trodde jag att jag hörde honom igen. Det visade sig bara vara Spatt, som fångat en mus och ropade ner Spinn för att ge den till henne.

Imorgon väntar arbetsdagar och dagis... tillbaka i verkligheten!

/A

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar