tisdag 19 oktober 2010

Gubben nyfiken i en strut

Idag har det regnat mest hela dagen, men så här såg det ut i fredags när lilla S. och jag tog en kvällspromenad över åkrarna.

Idag var det föräldrafika på dagiset, och fröknarna hade satt upp en rad bilder på vad barnen gjort den senaste tiden. Här nedan tittar lilla S. på ett foto av sig själv med en käpphäst han gjort.

Vi hann förbi öppna förskolan och hälsa på Lena idag, vi och två andra familjer som också gått lite tidigare än vanligt från dagis. Det blev både sånglekar och Duplo-tåg innan klockan blev alldeles för mycket.

Idag lärde jag lilla S. att göra åkarbrasor. Han var riktigt bra på det. Inte för att vi hade riktigt så kallt att det behövdes, kan jag tillägga!

Häromdagen - var det igår? - upptäckte han också labyrinter. Vi byggde en Duplo-labyrint på den stora bottenplattan. Lilla S. hade nog inte stött på något liknande, men fattade snabbt galoppen. Stackars "mormor"-figuren blev raskt instängd och fick ropa på hjälp. Ikväll var jag förstås tvungen att bygga en ny labyrint.

Något han fastnat för de senaste dagarna är Gubben Nyfiken i en strut, en liten bok översatt av Beppe Wolgers och i orginal skriven av Roger Hargreaves. Gubben Nyfiken i en strut kan inte låta bli att lägga sin långa näsa i blöt, överallt och alltid, så invånarna i Näsby beslutar att lära honom en läxa.

Jätterolig tycker lilla S., och jag får bra träning i att uttala tungvrickande meningar i raskt tempo. Det roliga är att Mr Men-böckerna, som de heter på engelska, har ett helt eget ställ i Uppsala English Bookshop - vi såg det i lördags. Till svenska översatte Beppe bara ett dussin, men på baksidan av Gubben Nyfiken i en strut räknade lilla S. och jag till 39 olika figurer.

/A

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar