fredag 30 juli 2010

Vykortsvyer och nygammal färg

Jag pratade med prästgårds-Sara som hastigast häromdagen, när hon passerade med hundarna på promenad. - Har du sett att de håller på att måla om, sade hon och pekade mot första huset i byn. Nej, det hade jag faktiskt missat, men hon hade alldeles rätt.

Samtalet fick mig att slutföra mitt gamla projekt att fotografera byn och missionshuset på samma sätt som bilden tagen någon gång före 1907, som bland annat förekommer på vykorten över Tiby och Börje kyrka (se inlägget Tiby, Börje, en vårdag för drygt 100 år sedan):

Den 18 april gav jag mig ut att försöka hitta samma vinkel, och jag tror jag hittade impedementet på åker utanför prästgården som fotografen använt:
Tyvärr började det precis hagla... vilket syns på fotot, liksom röken från trädgårdsavfallet som just eldades upp. Men syns missionshuset bakom första huset i byn?


Svaret blev nej, det är för mycket träd ivägen, även så här tidigt på våren utan löv!

Att det numera är både ett garage och en stor gran i den kritiska vinkeln hjälper nog inte heller. Nedanstående är taget från bygatan, på andra sidan första huset i byn men i nästan samma vinkel. Ser du missionhuset?

Jodå, där är det.
Men hur var det då med ommålningen? Ja, på det kolorerade vykortet från 1900 nånting är båda husen i Tiby kyrkby helt klart vitmålade. Så länge vi har bott här har dock det ena varit rödmålat och det andra villagult. Men nu är det ändring på gång:


Snyggare? Ja, det tycker åtminstone vi!

/A

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar