torsdag 22 april 2010

Att pendla mellan Uppsala och Stockholm

Jag twittrade med SJ idag. Jodå, de finns på Twitter och svarar på alla möjliga frågor riktigt snabbt: http://twitter.com/SJ_AB

Efter att ha sprungit som en idiot fram och tillbaka i förrgår efter direkttåget som skulle gå till Uppsala 1700, men inte kom in på spåret det skulle och inte heller kom in till spåret det sedan lovades att göra, så ställde jag frågan:

"@SJ_AB Var är appen för oss pendlare som listar tåg och status på våra sträckor utifrån Banverkets info? Sägs ju aldrig något i högtalarna!"

Svaret blev:

"Vi jobbar på en sådan. Oklart när den blir klar. Prova mobil.sj.se under tiden"

En annan twittrade hakade på:

"@SJ_AB vem är det som bygger en app, ni eller trafikverket? Vart kan man vända sig för mer info?"

Han fick svaret:

"Det pågår ett förarbete på en app från SJs sida, men inget är bestämt. Vad vill du ha i en app?"

För den som inte hänger med i alla modärniteter så är Twitter en slags mikroblogg där man kan skriva max 140 tecken (vilket uppmuntrar till mer frekventa uppdateringar och rena chattar). En "app" kan man säga är ett litet program med en specifik smart funktion man kan köra på sin moderna mobiltelefon (gärna en iPhone). Jag vill alltså ha en app som säger till när något tåg mellan två stationer, tex Uppsala och Stockholm, blir försenat på något sätt.

Tidigare har jag alltid kollat på http://www.sj.se/sj/jsp/polopoly.jsp?d=4597&l=sv, där man kan se alla avgående eller ankommande tåg på en viss station, eller följa ett visst tåg och se vilket spår det kommer in och när det beräknas och om det är försenat. Den sidan får jag dock inte upp i mobilen.

Men, tack vare twittersvaret från SJ kunde jag via SJ:s mobilsida klicka mig vidare till denna:
http://m.banverket.se/trafik

Vilken fungerar utmärkt i mobilens webbläsare, och där man kan få fram samma information, om än lite omständligare och utan automatiska uppdateringar (det går dock att bokmärka sidan när man sökt fram sin station). Så, nästa gång jag står på perrongen och undrar vad katten som hänt med tåget så kollar jag där.

/A

P.S. Källa till trafikinformationen är alltså Banverket, och på http://www.banverket.se/sv/Amnen/Jarnvagen/Undersida-2-Jarnvagen/Trafikinformation.aspx hittar man samma sökfunktion över trafikläget som på SJ:s hemsida, med den extra funktionaliteten att man kan spara sina favoritsökningar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar