torsdag 29 april 2010

Hur vi hittade och köpte Börjefrid - dag 8

Onsdag 29 april 2009. En vecka sedan vi hittade missionshuset till salu på Blocket, och dagen efter vi fått muntligt löfte om att få köpa det. Jag litade dock fortfarande inte på något förrän ett köpekontrakt var underskrivet och handpenningen betald.

G. jobbade, och jag var hemma med lilla S. Jag började dagen med att skicka in en låneansökan till Handelsbanken, för att ha den saken ur världen, innan jag kontaktade Knivstamäklaren för att berätta att det skulle bli affär. Strax efter 10 mejlade jag över de uppgifter jag hade på huset och säljarens kontaktuppgifter, och Annegret lovade att ha allting färdigt till kontraktsskrivning på kvällen.

Kvart i fyra fick vi en excelfil från säljaren F. med golvytor han tagit fram när han lade in golvvärme. Total yta visade sig vara 177,6 kvm, varav salen var på 74,7 kvm. Alltså lite mindre än han tidigare sagt - men strunt samma.

Strax efter fem mejlade Annegret över köpekontraktet för påseende, vilket följdes av frågelista, fastighetsutdrag och depositionsavtal för handpenningen. Jag vidarebefordrade dessa till F, och vi kom överens om att ses hemma hos oss 20:00 för att skriva på och föra över handpenningen.

Nu var det nära! F. kom, tillsammans med sin nya fru och deras lilla dotter, och Annegret en halvtimme försenad. Vi klämde ihop oss i köket alla sju och ordnade pappersarbetet. Jag loggade in på nätbanken och förde över pengarna till mäklarens konto. Nu var äntligen huset vårt! Bara banken, eller en besiktning som visade på mycket allvarliga brister, skulle kunna hindra oss nu.

Vi bjöd på mousserande fläderdryck från Brunneby i Östergötland i champagneglas, och klockan var närmare 22 innan alla hade gått. Vi tittade på varandra och konstaterade att allt kändes väldigt overkligt. Fyra, eller var det fem, långa år av letande var äntligen över, och frågan var om inte detta var det bästa huset och läget av alla.

På morgonen dagen efter skulle vi ta tåget upp till G:s föräldrar till valborg, så det var bara att packa och gå och lägga oss, och drömma om vårt framtida hem...

/A

1 kommentar:

  1. Vilken fin saga som du har berättat och den är sann också, grattis till erat ett års jubileum av köpet.

    NI var det bästa som kunde hända detta hus.
    kram från Lena

    SvaraRadera