tisdag 13 april 2010

Grindar

Vi har har tänkt att göra en rockad angående bilparkeringen vid huset, att flytta bilen så den står längst ned vid vallstigen på andra sidan huset, och inte vid köksingången. Om bilen flyttas så har vi (eller kan vi göra) en ganska fin trädgårdsliknande plats utanför dörren. Visserligen måste vi ta bort den stora skräphögen som den gamle ägaren lämnade, men att få bort bilen är också en början, och det går väldigt snabbt att göra.

Området utanför köksingången kommer bli ganska stort då och det gigantiska grindhålet kommer gapa tomt och locka lilla S att springa ut. Det finns två stora grindstolpar i sten på varsin sida av hålet så det är bara att hänga på en grind. Eller det hade varit det om inte grindhålet hade varit just gigantiskt.

Förutom att grindar är ganska (väldigt) dyra att köpa så skall vi lyckas hitta grindar som täcker 4.5 m. De grindar vi sett till salu på blocket ligger kanske som max på 170 cm per del.

En tv-reklam uppmärksammade dock mig på att man kan köpa staketsegment utan att bli helt ruinerad, jag vet inte hur mycket ett sådant segment väger i jämförelse med en "vanlig" trägrind men det kan vara värt att åka ut till olika byggvaruhus och lyfta lite.

I mitt letande efter grindar hittade jag en annons på Blocket där de sålde ett par järngrindar från en villa. Inlagda i mönstret i grinden fanns ett par initialer som enligt säljaren var de av den ursprungliga ägaren till huset. Jag kan inte förstå hur man kan sälja en sådan sak som så tydligt tillhör huset. Om man nu inte vill ha grinden så får man väl ställa den i ett förråd, nästa ägare kanske är intresserad av husets historia och de tidigare ägarna? Att skilja grinden från huset känns onödigt, eller så är jag bara en husromantiker...

/G

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar