måndag 26 april 2010

Blommor

Redan förra helgen tog vi kort på blommor som börjat komma upp i trädgården, men det blev aldrig tid att lägga upp bilderna på bloggen. Det lär det nog inte bli nu heller men den helgen hittade vi scilla och blåsippor. Jag var lite orolig för vi hittade bara ett litet litet pionspjut där det borde varit flera. Har inte hittat flera den här helgen heller men jag håller tummarna att de skall komma upp.

I söndags hittade jag iaf rabarberknopparna, så det kommer vi få i år också. Alldeles brevid så ligger en stor hög med oregano, jag klippte av de döda grenarna och hela trädgården luktade pizza... Den doften byttes senare till svartvinbär när jag gav mig in och rensade bort döda grenar ur svartvinbärsbusken. Halva buskarna bestod ju av döda grenar så jag räknar med att vi får mer bär i år, saften har ju i stort sätt gått åt så det blir behövligt med mycket bär.

I övrigt så har den silverfärgade marktäckare kommit upp, jag tror att jag har identifierat små blad av gullviva, akleja, prästkrage och studentnejlika. Den har det kommit upp blad från en växt som helt klart är planterad men som jag inte vet vad det är. Vid rabarbern växer det massa skott av en mystisk lökväxt också.

Det finns en hel del små rosplantor också som verkat mer eller mindre levande, jag räfsade bort gammalt gräs kring dem och upptäckte att de flesta var mindre levande men några nya skott kommer här och där.

Nu när vi kan vara med från början och hålla undan det värsta gräset så kanske lite mer saker kommer att trivas. Det skall bli riktigt spännande att se vad mer som kommer dyka upp.

/G

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar