torsdag 22 april 2010

Hur vi hittade och köpte Börjefrid - dag 1

Det har redan gått ett helt år sedan vi hittade Börjefrid. Tiden har gått fort, men livet i lägenheten innan känns ändå väldigt avlägset. Här är i alla fall berättelsen om hur det började.

A:
Det var en solig 22:a april 2009 vi snubblade över huset på Blocket. Jag var hemma och pappaledig, och eftersom det var onsdag hade jag varit på sångstunden i S:t Per med lilla S.

Efteråt hade jag ringt Knivstamäklaren och fått dåliga nyheter. Konstnärshuset i Knivsta vi varit spekulanter på ända sedan innan julen var inte längre till salu. Det var en tvist mellan ett gift par, där han ville sälja och hon bo kvar men inte hade råd, som dragit ut på tiden. Nu hade frun dock lyckats hitta någon som kunde finansiera lån på mannens del av huset.

Trots solen var jag förstås inte direkt på topphumör när jag promenerade hem med barnvagnen. Ännu ett hus i en lång rad vi inte fått. Våra dagliga kollar på Hemnet var sedan många år ren rutin.

G:
På jobbet hade jag kollat Blocket, också det en rutin. Jag hade inte hunnit titta så noga – jag hade ju bara varit tillbaka från mammaledigheten någon dryg månad och var faktiskt väldigt effektiv på jobbet. Men jag hade sett en annons om ett missionshus i Börje. Jag trodde inte vi hade kollat på det förut, men så många hus och missionshus vi kollat på så kunde jag inte vara säker.


Men när vi satt i soffan (och lilla S skulle ha sin välkommen-hem-från-jobbet-mamma-ammningsstund) så kollade vi på huset på Blocket. Och vi hade inte kollat på det förut. Börje var vi dock relativt bekanta med. Något år tidigare hade prästgården varit till salu, vi åkte inte ut och tittade på visningen men vi studerade bilderna och avståndet till stan väldigt noga. Då kom vi fram till att busstrafiken inte var så frekvent och att prästgården inte var vår typ av hus. Den är nog från tidigt 1800-tal och har många drag av 1700-tals hus med mer lågt i tak och allmänt avlångt intryck. Den är jättefin i sitt slag men för oss som egentligen var ute efter ett hus från sent 1800 men helt omvända proportioner, högt i taket och många våningar. Dessutom var det ett annat hus/liten gård till salu i Börje just då, huset var väl fint men inget speciellt, inget som vägde upp det lite halvknasiga läget.

Men ett missionshus har ju alla förutsättningar att ha de knasiga detaljerna och det udda utseendet som gör att avsaknad av busstrafik på sommaren inte stör så mycket.

A:
Det var illa kvickt jag drog iväg följande mejl till säljaren:

"Skickat: den 22 april 2009 17:41

Hej!

Vi har letat efter ett spännande hus nära Uppsala i ett antal år nu, men haft otur med de få vi hittat. Är därför av förståeliga skäl mycketintresserade av huset du har till salu!

Finns det mer bilder/information? Mejla eller ring!"


Husets ägare F. svarade 17:44 med länken till sin hemsida, som också fanns i annonsen. Där höll det dock på att gå snett. Mejlet fastnade nämligen i Outlooks spamfilter. Som tur var synkade min mobil samtidigt epostkontot, så det plingade till i den och jag hann se att det fanns ett svar innan det försvann även därifrån. Aaaahhh!

Jag återfann det dock efter lite panik, och svarade att det hade vi, och undrade var det låg mer i detalj.

"Börjefrid ligger intill Börje kyrka 10 km VNV om Uppsala. Från Börjetull 7 km längs Börjevägen.Känner ni till Uppsala och dess omgivningar?
Tveka inte att ringa!"


fick vi som svar prick 18:00. Sen ringde jag - men jag kan för mitt liv inte komma ihåg vad som sades. Jag lär ha uttryckt en stark önskan om att få komma och titta i alla fall.

Vi tillbringade förstås kvällen - som vi brukade göra när vi hittat en huskandidat - att nagelfara all information och bilder vi fått, och försöka hitta information om huset och trakten på nätet. Bilderna var dock inte så många, och gissningarna desto fler. Och var låg det egentligen - fanns det flyg- eller satellitbilder på hus och tomt?



Vi skickade sedan ett mejl 22:42:

"Hej!
Apropå visningtid – vad sägs om nu på söndag 26 april runt 1330-1400?
Tror vi lyckats klura ut var huset ligger, men en vägbeskrivning är förstås ändå välkommen, för säkerhets skull.
Väntar med spänning på planritningarna."

22:55 fick vi ett svar - och ännu fler orsaker att vara uppe sent:

"Sänder ritningar här.
Angående tiden "Apropå visningtid – vad sägs om nu på söndag 26 april runt 1330-1400?" så passar det utmärkt.
Jag bokar in det!"

Ritningarna förklarade en hel del, men vi förstod fortfarande inte var badrummet F. byggt fanns.

Efter alla hus som verkat så lovande, men som vi ändå aldrig fått, så var vi rätt luttrade. Trots det tror jag vi somnade ganska sent, den där onsdagen för ett år sedan.

Fortsättning följer!

/A

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar