fredag 9 april 2010

Strypt moppe

Tydligen så heter det att man stryper motorn när man tvingar den att ha en visst hastighetsbegränsning. Och den nya moppen är ju en EU-moped klass II och då får de bara gå i 25 km i timmen. Till skillnad från gamla moppar som gick i 30 (men som ändå faller in i samma klass som 25 mopparna).

Jag tyckte aldrig jag gasade på ordentligt med den gamla moppen men jag åkte uppenbarligen i mer i 25 km i timmen - eller så har jag blivit fartblind under vintern. Nu känns det som jag puttrar fram. Och motorn låter verkligen som om den är strypt och jag upptäckte att den inte ens kan gå i högre hastighet i nedförsbackarna.

Men den är bra, det är ordentlig fjädring på den, det kan ju delvis vara en anledning till att det inte känns som om man åker så fort, lilla Ciao-moppen skakade ju en hel del när man gasade på. Dessutom har den kickstart så den startar faktiskt enkelt. Och en av de bästa sakerna är backspegeln - det är jätteskönt att kunna hålla koll på ett enkelt sätt.

Igår både lämnade och hämtade jag Lilla S på dagis med moppen och jag har lämnat honom nu på morgonen. Han tycker fortfarande att det är roligt vilket är det bästa av allting.

/G

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar