tisdag 20 april 2010

Salens gamla ytterdörrar

I helgen noterade jag vad som såg ut som vanliga skogsmyror som kröp omkring vid sydgaveln på huset, där vi rensat bort ett antal snår av sibirisk ärtbuske. Närmsta skog ligger dock hundra meter bort, och jag blev lite orolig att det rörde sig om träätande hästmyror.

Vid gaveln låg de gamla ytterdörrarna till salen lutade, med karmar och allt. Hur länge de legat där vet vi inte, men det kan vara uppemot tio år. Husets förre ägare F. bytte ytterdörrar någon gång innan han slutade bo här permanent för sex år sedan.

Jag flyttade bort dörrarna, som myrorna kröp omkring på, och granskade dem samtidigt mer noggrannt.

De är täckta av en masonitskiva med påspikade fejkspeglar på båda sidorna, och jag har tidigare inte tillskrivit dem något högre värde. Insidan var dock rätt fint träådringsmålad, och dörrtypen som sådan är mer i min smak än de nuvarande som F. satte dit:

Dörrhandtag, hakar, lås och till och med nyckeln satt alltjämt kvar i de gamla dörrarna.

När jag tittade närmare bakom masoniten upptäckte jag dessutom att den verkar vara spikad över en äldre, äkta spegeldörr, som skymtar fram bakom.

Hur pass förstörda orginaldörrarna egentligen är hann jag inte kolla, men att de är rätt skadade är inte svårt att gissa. Dessutom försvann myrorna från husknuten när dörrarna gjorde det, och jag misstänker att de faktiskt kan bo i dem. Det återstår att se, liksom om de går att rädda på något sätt.

/A

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar