måndag 12 april 2010

Invigning av nya stationen i Uppsala

Nostalgiker som jag är kunde jag inte låta bli att ta med kameran när jag gick till tåget i fredags och idag. Idag måndag (eller rättare sagt även igår) öppnades nämligen nya stationshuset och passagen under spåren, och det gamla stängdes. Här är ett antal hastiga bilder från sista och första dagen.

Fredag morgon, och det mäts och fixas för fullt.

Så här har det sett ut sedan... ja, säkerligen över hundra år. Tågen, och resenärerna, delar på utrymmet, till allas frustration.

Fotot är taget norrut vid spår 1 södra, där Stockholmstågen för det mesta gått. Spår 1 norra är ett relativt nybyggt påfund, som mest används av lokaltågen mot Sala.

Några av de sista resenärerna som fastnar vid bommarna. Upptåget på väg norrut.

Väntsalen i gamla stationen. Trång, kall och med alla som ska till tågen springandes rakt igenom.

Här i Pocketshop, belägen mot spår 1, har vi fördrivit många stunder i väntan på försenade tåg.

De stora fönstren mot spårområdet gjorde att man kunde se när tåget eller den man väntade på kom.

Måndag morgon vid 8, och jättetrappan ner mot passagen har öppnat. Fortfarande fogar två hantverkare det sista.

Passagen har många oroat sig för ska bli en mörk, otrygg tunnel, men den är rätt bred. Här med uppgången och ljushallen vid spår 3-4, som lyser upp.

Passagen mot stan, med nya stationshuset precis in till höger.

Nedervåningen av nya stationshuset, som är öppet i mitten. Ljust, stort och trevligt, och med rena galleriakänslan.

Här är huvudingången på planet ovanför. I bilden syns statyn Näcken, som står mitt utanför det gamla stationshuset (som inte syns till höger utanför bild).

I resebutiken bjöds det på lite frukost. Jag hann precis ta en fralla och skriva upp mig på listan för SJ Priokortsinnehavare, som skulle få en present. Vi kunde hämta den från den 19, fick jag veta.

Stockholmståget gick från spår 3, så det var bara att springa ner och upp igen.

/A

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar