måndag 26 april 2010

Trädgårdspyssel och födelsedag

När lilla S. somnade i söndags efter lunch - vi gick på en promenad med vagnen - passade vi på att få lite jobbat i trädgården. G. rensade hörnet vid bärbuskarna, och jag gav mig på den gamla skräphögen mitt på gårdsplanen.

Efter en timmes jobb (eller två) var innehållet prydligt sorterat. En hög med mer eller mindre multna lastpallar, en hög med förhoppningsvis användbara plankor (bland annat ett antal meter orginalgolvlister från huset), en jättehög med plank och träbitar att såga och elda upp eller slänga i komposten, och en hög med rester av trädgårdmöbler och annat som kanske går att rädda.

För första gången såg vi förbi uthusets högra gavel mot åkern när vi stod på uppfarten!

Bland högfynden var resterna av en grind. Biten som står lutad mot huset låg vid ärtbuskesnåren vid gaveln. Den andra från högen fanns det bara ett brottstycke kvar av - men med ett av järnbeslagen som fungerade som gånghjärn kvar. Såna är hårdvaluta - de kostar runt 500 kronor styck om man vill ha ett nytillverkat handsmitt.

Idag måndag pasade jag på att pumpa skottkärrans hjul med en fotpump jag köpt på Clas Ohlson, och firade denna min andra födelsedag i Börjefrid med att kräva upp ytterligare tre myrbon (med myror) för vidare transport till tomtens ände. Det var mycket lättare att köra jordlassen med luft i däcket, och jag deklarerade kanske övermodigt att om jag fick hållas i en timme skulle jag greja minst 20 myrjordhögar till.

Efter middagen festade vi vidare på den gratis princesstårta (värd 109 kronor) jag fått från ICA Maxi. Vi skar den med tårtspaden vi också fått. Lilla S. ville dock inte ha någon tårta, men skrattade förtjust när han istället fick chokladfingrar.

Det är visst inne att fjäska för kunder på födelsedagar. Från CDON fick jag ett mejl om gratis frakt som present fram till juni, och från ett amerikanskt företag jag tidigare beställt från 10% på alla cigarrer.

Jag hann svänga förbi och få dubbdäcken bytta mot sommardäcken också, men det vete katten om bilen inte drar en aning åt höger nu. Nå, det är snart dags att lämna in den på servicekontroll av krockkudden - Rolf har nämligen fyllt 10 år.

/A

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar