torsdag 8 april 2010

Kartfynd!

Jag svängde förbi mitt favoritantikvariat i Stockholm idag på lunchen. De har rätt bra prisnivåer, och nu kör de dessutom sin årliga jätterea. Denna vecka är det 60% på allt i butiken.

Jag fyndade två stora mappar fyllda med kartor för 240 kronor, utan att riktigt se allt som fanns däri. Nu har jag bläddrat igenom en av dem, och kan konstatera att den innehöll 66 kartor över Sverige, tryckta under den första halvan av 1900-talet. Mestadels generalstabskartor, som i sin tur är ritade på 1800-talet med senare uppdateringar.

Kartorna täckte rätt skilda delar av landet. Först och främst mycket kring fjällen, och därefter Stockholm och Uppland, skärgården, Gotland och Värmland med mera. Skicket var varierande och det fanns en del dubletter. De flesta hade anteckningar, och ibland inritade rutter. Alla var dessutom märkta "And. Pallin".

Jag hittade flera kartor över gamla hemtrakter, både Kungsängen och Bålsta utanför Stockholm, och till sista också en karta där Uppsala och Börje var med. Den var ett nytryck från 1905 av en karta från 1861!

Men vem var "And. Pallin"? Jo, en googling gav faktiskt ett antal träffar, på en Anders Pallin som var aktiv i Svenska Turistföreningen på 1900-talets början och bland annat skrev resehandböcker! Som författare förkortar han alltid namnet till "And.", så att det är hans gamla kartor jag kommit över råder det nog ingen tvekan om. På Wikipedia finns dock bara hans bror med.

Det är alltid lika roligt att göra fynd och upptäckter som denna. Det är inte för inte som min favoritsyssla här i livet är när jag kan arbeta som grävande journalist...

/A

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar