torsdag 20 maj 2010

Den försvunna hjälmen - och en snus-snattare

Hjälmen är hittad! Det var en ren slump, när G. undrade var vi hade vårt lilla strykjärn, och jag lyste i verktygsskrubben med ficklampsappen på telefonen och tittade i en liten kartong överst på hyllan... och där låg den!

Jag trodde att kartongen var full med annat, och dessutom att den var för liten, men det var alltså där hjälmen hamnat när jag snabbstädade i hallen inför julen. Nu kan jag alltså äntligen åka moped istället för bil - men vi behöver fixa barnsitsen först, och övertala lilla S. att inte åka bil på morgonen...

Idag var lilla S. på utflykt till 4H-gården i Årsta med dagis. De flesta föräldrarna kunde följa med, men varken G. eller jag hade möjlighet. Han hade dock haft roligt och bland annat ridit på ponny, fick vi veta.

Allt är grönt nu, och löven nästan helt utslagna. Körsbärsträdet har blommat, men de flesta blommorna har nog blåst bort tidigare i veckan. Längs Börjevägen har också plogpinnarna äntligen försvunnit. Den här vintern behövdes de verkligen.

Vi småpysslar lite i trädgården när vi kommer hem, och det blir ett eller två lass löv och pinnar till komposten varje dag. Idag hade vi tänkt klippa gräsmattan, men jag blev sen (SJ) och vädret var lite underligt, så det blev inte av. Men alla andra verkade ha fått samma tanke, för jag såg tre husägare på hemvägen som var ute och klippte.

Eddie på Kapellbloggen kallar Stockholm för Tokholm, och nog finns det fog för det namnet ibland. Idag blev jag vittne till en man som stal snusdosor ur kylen precis vid kassan vid Icaaffären precis vid jobbet. Han sprang ut genom dörren, och jag begrundade mina varor på bandet i fem sekunder innan jag sade "Äh!" och sprang efter.

Jag hann ikapp honom i underjorden vid Sergels torg. Han såg mig dock inte förrän jag hastade förbi honom, vände mig om, och brände av en bild med mobilkameran. Då blev han rätt upprörd. Hade det funnits någon väktare i närheten hade jag nog kunnat få hjälp, men nu kom han ändå undan. Bilden, som blev helt okej, mejlade jag direkt från telefonen till butikschefen när jag gick tillbaka till butiken, där min glass låg och smälte på bandet.

Om de har någon nytta av den vet jag inte, men en kollega kände igen mannen och hade sett honom snatta cigaretter i en annan butik.

/A

P.S. G. berättade just att lilla S. sagt att han ville åka bil till stan, när de kommit hem från dagis. På frågan vad han ville göra där fick hon svaret "äta pizza!"... Så ofta är vi inte ute och äter skräpmat, tro mig ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar