lördag 8 maj 2010

Gargoyler

Jag har snubblat över gargoyler på två olika håll den här veckan, gargoyler är ju de små halvkomiskt hemska monsterdjävularna som brukar sitta på gotiska kyrkor. Jag kan för allt i världen inte komma på vad de kallas på svenska, antingen så kallade inte min arkitektföreläsare (den där första terminen i Uppsala hösten 96) dessa ministatyer för något annat än gargoyler eller så har jag helt enkelt glömt det.

Först stötte jag på dem i Dan Browns senaste bok (som var väldigt lättläst iaf). Utan att avslöja något om handlingen så kan jag säga att de i förbifarten diskuterar gargoyler på Washington National Cathedral. Huvudpersonen Langdon påpekar att Darth Vader finns som gargoyle där. Jag var tvungen att googla lite och Dan Brown hade fått historien om Darth alldeles rätt, kyrkan renoverades på 80-talet och barn fick rösta om hur en ny gargoyle skulle se ut - och Darth vann. Bild och historien kan läsas här.

De andra gargoylerna snubblade jag över på tradera. Jag försöker nämligen hålla utkik efter ett solur till trädgården och kollade i traderas trädgårdsavdelning. Den svämmande inte över av tomtar men det fanns en hel del annat puttinuttigt.

Men dessutom så fanns det små gargoyler. Inte jättedyra men jättesmå. Alldeles för små för att sätta uppe på huset. Det säljs större också, fast knappt i Sverige (ok på ett ställe i Kivik, men det är inte för att sätta på väggen). Men Garden Gargoyles är tydligen ett begrepp i alla fall i England, så några brittiska sidor fanns det. På dessa träffade jag dessutom på en gammal bekant som jag blev förtjust i något trädgårdsprogram (på BBC) för flera år sedan - a Green Man. Det är ett lite mossigt ansikte som man kan ha på murar, som en lite vaktande halvsur tomte.

Någon mur har vi inte, men det är lockande att försöka få tag på någon gargoyle att sätta under ett taksprång här på Börjefrid.

/G

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar