tisdag 15 juni 2010

Ettårsjubileum!

Idag är det ett år sedan Börjefrid blev vårt. Vi träffade säljaren F. på banken innan lunch måndagen den 15:e förra året och skrev papper och förde över pengar. Efter lunchen var det dags för ännu en milstolpe - min uppkörning! Vi var ju så knäppa att vi köpte hus på ett ställe praktiskt taget utan kollektivtrafik, utan att någon av oss hade körkort. Men uppkörningen gick bra - fattas bara det när kontrollanten börjar med att säga åt mig vart jag ska köra: Utåt Börje...

Samtidigt som livet i lägenheten innan känns väldigt avlägset och vi tycker att vi alltid bott så här, kan vi konstatera att vi egentligen knappt hunnit känna huset och bygden. Vi flyttade in under juli, mitt under värsta mygginvasionen i mannaminne, och det tog tid innan flttkartongsberget i stora salen krympte så att vi kunde börja använda den. Vi har fortfarande flyttkartonger kvar att packa upp. Den här sommaren blir därför vår första riktiga i huset - dock splittrad av utlandsresa och G:s kommande disputation. Men ändå.

För att återgå till nuet så har lilla S. varit sjuk och hemma från dagis igår och idag. I går måndag hade han rätt hög feber stundtals - över 39 grader - men idag var han mycket bättre. Han har dock lyckats vända på dygnet, och somnade efter 23 igår och 22 idag, samtidigt som vi varit rätt trötta...

Både i måndags och idag krävde lilla S. en morgonpromenad sedan G. åkt iväg på moppen - förbi kossor, traktorer och hela vägen till hönorna två gårdar bort. Tur att jag åt ordentlig frukost! På måndagen sov han mest, och jag kunde titta ikapp på alla Flashforward-avsnitt jag inte hunnit med. Då fick jag också ytterligare bevis på vilken storjägare Spatt-katt blivit. Först kom han in med en sork - som Spinn fick äta upp - för att en kort stund senare komma in med en fågel han åt upp själv. Och på kvällen satt han på kökstrappan och åt upp ytterligare en mus.

Idag gick vi en kort promenad med vagnen på förmiddagen, och Spatt följde med en bra bit längs vallstigen till lilla S. förtjusning. När vi kom till kossorna - och de reste sig upp - vände han dock. Vi slog följe tillbaka och gick in allihopa för att äta lunch, och sen sov lilla S. bort större delen av eftermiddagen. Han vaknade mitt i fotbollsmatchen mellan Slovakien och Nya Zeeland, men somnade om efter en stunds titttande. Fler än jag som tycker fotboll är rätt långtråkigt ;)

Det blev som sagt sent ikväll också, men imorgon tänkte vi satsa på dagis igen. Föräldrakooperativ som det är hade jag dessutom nöjet att tillbringa 1,5 timme städandes där ikväll, något som vi dock bara är tvungna till 1-2 gånger per termin. Imorgon väntar jobb och Stockholm igen, så det är nog bäst att jag släcker nu.

/A

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar