fredag 18 juni 2010

Grosshandlarvilla från 1910 till salu - för rivning

Jag faller alltid för oälskade, övergivna hus. När jag ser annonser som denna blir jag naturligtvis upprörd:

Det är Svenska Byggnadsvårdsföreningen som uppmärksammar huset på Facebook:

"Den här grosshandlarvillan på Värmdö skall rivas! Får man verkligen göra det? Titta på bilderna i länken nedan. Även om kommunen har missat att skydda villan i detaljplanen så säger kulturminneslagen: 1 § Det är en nationell angelägenhet att skydda och vårda vår kulturmiljö. Ansvaret för detta delas av alla. Såväl ensk...ilda som myndigheter skall visa hänsyn och aktsamhet mot kulturmiljön. Den som planerar eller utför ett arbete skall se till att skador på kulturmiljön såvitt möjligt undviks eller begränsas.
Nu är den till salu på Blocket för nedmontering:
http://www.blocket.se/stockholm/Grosshandlarvilla_anno_1910_rivs_28002625.htm

Ägare är brf Seaside Värmdö:
http://www.almequity.se/default.asp?ML=8841"

Lite fler bilder från Blocketannonsen:



Så, är det någon som vill köpa en putsad grosshandlarvilla i fornnordisk stil - för flytt? Själva huset är ju i stort sett gratis, och att montera ner det och sätta upp det igen kan väl inte kosta mer än en miljon eller två - eller?

/A

P.S. Apropå husflytt hittade jag detta dokument:
http://www.privataaffarer.se/bostad/200908/sa-mycket-kostar-det-att-f/konsten-att-flytta-hus.pdf

P.P.S. Svenska Byggnadsvårdsföreningen har nu fört upp huset, Villa Älggården, på sin gula lista, där det även finns mer information om det.

P.P.P.S. Mejlade säljaren och frågade om konstruktionen, och fick veta:
"Stående plank med nätad vassmatta o sen putsad. Inåt liggande spånt som e pappaspänt o tapetserad."

2 kommentarer:

  1. Grattis till lilla söt nosen i efterskott.
    Lena

    SvaraRadera
  2. det där är mitt drömhus, jag gråter för att jag inte har råd. så många gånger vi har smugit runt där och drömt

    L.C

    SvaraRadera