onsdag 2 juni 2010

Trädbeskärning beställd

Ytterligare en liten muspresent från Spatt på trappan i morse. Han börjar bli en riktig jägare, kissen.

I eftermiddags var jag dagisfröken i två timmar tillsammans med en annan förälder, medan personalen hade planeringsmöte. Med 20-talet barn och strålande sol var det lite ansträngande, särskilt som vissa hela tiden måste jagas, fångas, kastas upp i luften, bäras och snurras runt på. Jag förstår inte hur de orkar hela dagarna ;)

När lilla S. och jag kom hem strax efter 17 och satt i diket vid sidan av vägen och filosoferade kom en skåpbil körande, från Östansjö Beskärning. Vi hade bokat in en titt inför lite fruktträdsbeskärning i höst, rekommenderade av min mor. Egentligen skulle hon ha kommit tidigare på eftermiddagen, men hon var sen, och det gjorde förstås inget. Våra tre träd - ett plommon, ett körsbär och ett äppel, skulle ta ungefär fem timmar att åtgärda. Vi bokade en tid 28 oktober.

Jag passade på att fråga om våra häckar, och fick rådet att kapa dem helt för att föryngra dem. Måbärshäcken en handsbredd ifrån marken, och den sibiriska ärtbusken , när den blommat ut, 20-30 centimeter upp. De skulle växa upp igen till i höst, sade hon.

Vi har inte riktigt vågat ta till så drastiska metoder, men hon hade goda erfarenheter av just en måbärshäck från en kund, så det är väl bara att ta fram motorsågen och sätta igång. Även om det blir lite fult i ett par månader...

/A

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar