torsdag 22 oktober 2009

Mjuka djur - näbbdjur och rocka

Redan innan vi flyttade från lägenheten kunde jag inte låta bli att köpa en stor mängd småbitar tyg. Det var en auktion på tradera där någon sålde typ en banankartong med tyg, olika barntyger och en hel del sjuttiotalstyger. Nu är väl inte sjuttiotalsmönster precis mina favoriter men jag kunde inte låta bli att köpa ändå. Mycket av tygen var ganska små bitar - eller rättare sagt det fanns ingen riktigt stor bit.

Sen vi flyttade hitta har jag hållit på och rotat i den lådan och försökt sortera lite, både bland tyglapparna och mina idéer. Jag skulle ju helt klart kunna göra en del barnlapptäcken, har tänkt på lite olika teman, kanske efter färg eller efter olika barnboksfigurer. Det fanns massa olika tyger med mumin på - från olika tider - så ett muminlapptäcke skulle det kunna bli. Men sen tänker man att man kanske kan göra något annat, och så drömmer man vidare.

Lilla S har dock på senare tid varit väldigt förtjust i elefanter så jag satte igång att leta mönster efter elefanter på nätet. Hittade inte några elefanter men en del annat, några jättesöta drakar som var gjorde med en häftig teknik så det skall jag testa någongång (http://www.wyrm.org.uk/cuddly/). Det jag hittade och inte kunde låta bli att prova var ett mönster på ett näbbdjur, verkligen jättesöt http://www.allfreecrafts.com/sewing/platypus.shtml. Jag sydde då dock min i sjuttiotalstyger så den ser lite konstig ut. Köpte en billig fleecefilt på IKEA så jag skall nog sy ett ullig näbbdjur också.

Efter att kollat efter massa gratismönster så blev jag inspirerad och gjorde en egen rocka, de ser ju så häftiga ut när de liksom flyger fram i vattnet. Den blev jag faktiskt riktigt nöjd med, sjuttiotalstygerna till trots.

Lilla S skall dessutom få sin elefant, vi var på biblioteket i helgen och där fanns en mönsterbok med Kalikådjur, så jag håller på och sy en i blå fleece nu. Fick dessutom i morse lite idéer om att man kan sy en uggla, alla brunoranga tyger skulle nog funka, så kan man använda lite applikationsteknik...

/G

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar