måndag 21 december 2009

En mus!

Igår mitt på dagen höll katterna på och rotade runt under ena fårskinnet. När jag lyfte på det satt en rädd liten mus där och darrade. Jag fångade den med en plastpåse, och funderade på vad jag skulle göra med den. Slå ihjäl den var förstås inget alternativ, och jag kunde inte bara slänga ut den i snödrivorna. Till sist gläntade jag på dörren till vedboden, och såg hur den slank in...

Nu flyttar den säkert tillbaka in i huset illa kvickt, men där är den i sådana fall i gott sällskap. Katterna sitter och vaktar vid olika dörrar och springor och sneglar uppåt köksinnertaket, men faktum är att gårdagens mus är den första vi sett "lös". Och fortfarande inga spår av lortar eller skadegörelse, så eventuella motåtgärder får vänta. Och det är väl klart att det finns möss på landet... :)

/A

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar